5 پیشرفت تکنولوژی در تغییر چشم انداز صنعت هواپیمایی

شماره :
41551
شنبه 1402/10/16 ساعت 09:58

از پیشنهاد صفحه «5 پیشرفت تکنولوژی در تغییر چشم انداز صنعت هواپیمایی» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
صنعت هوانوردی هرگز از تکنولوژی دور نشده است

5 پیشرفت تکنولوژی در تغییر چشم انداز صنعت هواپیمایی

یک هواپیما از لحظه طراحی و شروع ساخت تا زمانی که به یک شرکت هواپیمایی تحویل داده شود و شما با خرید یک بلیط هواپیما مسافر آن شوید راه طولانی و پر پیچ و خمی را طی می کند.

صنعت هوانوردی هرگز از تکنولوژی دور نشده است. و قسمت بزرگی از 
•    طراحی
•    ساخت
•    تحویل
•    تعمیر 
یک هواپیما را به خود اختصاص داده است.

پیشرفت در توسعه و بهبود هواپیما از جمله
1.    گنجاندن اکولوژیک در مصرف بهینه سوخت
2.    نگرانی های مربوط به قابلیت بازیافت و مواد دیگر
به این معنی است که همه افراد از تولیدکنندگان گرفته تا تامین کنندگان باید برای دستیابی به شکوفایی زودهنگام هواپیما از تکنولوژی و فناوری های مفید استفاده کنند.
علی رغم استانداردهای نظارتی سنگین صنعت هواپیمایی و همچنین سختی های این صنعت، پیشرفت های فنی در نحوه
•    حمل قطعات
•    ساخت هواپیماها
•    نگهداری هواپیماها
به سرعت تحت تاثیر تکنولوژی روز قرار گرفته و پیشرفت کرده است.
نتیجه پرواز راحت شما تنها با خرید بلیط هواپیما تهران به تورنتو، ونکوور و ... به کشور کانادا نیز تاثیر همین تکنولوژی در صنعت هوانوردی می باشد.

در این مقاله برخی از بزرگترین تکنولوژی های مورد استفاده روز، همراه با تکنولوژی هایی که در پیش رو صنعت هوانوردی قرار دارند، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

1.    اینترنت اشیا همه چیز را تغییر داده است
از همان ابتدا، صنعت هواپیمایی اینترنت اشیا (IOT: Internet Of Things) را پذیرفت.
برای کسانی که آشنا نیستند، باید گفت این تکنولوژی به دستگاه های الکترونیکی اجازه می دهد بدون نیاز به رایانه میزبان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
حتی قبل از اینکه خطوط هوایی بدانند با این اطلاعات چه کاری انجام دهند، آنها جمع آوری انبوهی از داده ها را از طریق سنسورهایی که در داخل و خارج هواپیماها قرار داده شده بودند، آغاز کرده بودند.

امروزه متخصصان
•    تعمیر و نگهداری
•    تعمیرات
•    تعمیرات اساسی ( MRO)
MRO: عملیات تعمیر و نگهداری
می توانند با استفاده از تبلت با سنسورهای هواپیما ارتباط برقرار کنند.
این تکنولوژی به آنها اجازه می دهد تا سیستم های هواپیما را به راحتی اسکن کنند، و اجزای نیاز به تعویض یا تعمیر را شناسایی کنند.
این سنسورها حتی پیامدهایی برای ردیابی در زنجیره تأمین دارند و به تأمین کنندگان این امکان را می دهند تا قطعاتی را که در اواخر عمر خود هستند شناسایی کنند تا قبل از این که MRO ها کمبود داشته باشند، محموله ها آماده شوند.
و همه این داده های جمع آوری شده حتی پیامدهای بیشتری بر روی کارایی دارد.

2.    هواپیماهای بدون سرنشین
در حالی که FAA برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خارجی در فضای هوایی کار می کند، تعدادی از متخصصان هواپیمایی از قبل از شروع به استفاده از این فناوری در فعالیت های روزمره خود کرده است.

به دلیل وجود اینترنت اشیا و سنسورهای همراه تقریباً در هر جنبه از نظارت هواپیما، عملیات تعمیر و نگهداری می توانند به راحتی اجزای معیوب یا سیستم ها را بلافاصله مشخص کنند.
فناوری Drone (بشقاب پرنده یا پهباد) به این متخصصان این امکان را می دهد تا مناطق بدون نیاز به بازرسی بدنی را به صورت بصری شناسایی کنند. مسئولین تعمیر و نگهداری همچنین می توانند از هواپیماهای بدون سرنشین برای بررسی سلامت برخی از قطعات هواپیما استفاده کنند.

چند نمونه استفاده از هواپیما بدون سرنشین
•    در طول نمایشگاه هوایی سال گذشته Farnborough، ایرباس استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین بازرسی خود را در A330 نشان داد.
•    ایزی جت شروع به استفاده محدود از این فناوری در روند بازرسی هواپیماهای ایرباس A320 خود کرد و استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین برای بررسی صدمات صاعقه به هواپیماهای ورودی انجام شد.

3.    چاپ سه بعدی
چاپ سه بعدی، که به عنوان ساخت افزودنی نیز شناخته می شود، در فرآیند تولید در مقیاس بزرگ استفاده بسیار خوبی دارد.
سال گذشته، بوئینگ با همکاری آزمایشگاه ملی Oak Ridge با چاپ سه بعدی بزرگترین قطعه ساخته شده با استفاده از این فناوری - یک ابزار اصلاح بال 777x – را چاپ سه بعدی کرد.
بوئینگ 777: یکی از 5 مدل برتر بوئینگ می باشد که اولین چاپ سه بعدی هم برای این هواپیما انجام شد.
این ابزار فقط در مدت 30 ساعت چاپ شد، چیزی که معمولاً با روشهای سنتی تولید سه ماه طول می کشد.
علاوه بر این، ایرباس و رولز رویس از برنامه ریزی برای آغاز چاپ قطعات سه بعدی برای موتور Trent XWB-97 استفاده شده در A350-1000 خبر داده اند.

4.    تجارت الکترونیکی باعث بهبود زنجیره تامین می شود
تجارت الکترونیکی یک فناوری جدید نیست. با این حال، در معاملات B2B در مقایسه با خرده فروشی سنتی و سایر مدل های تجاری B2C با نرخ بسیار کندتری تصویب شده است.
در زنجیره تأمین هوافضا، تجارت الکترونیک مزایای فوق العاده ای را به توزیع کنندگان قطعات هواپیما ارائه می کند. از جمله
•    بهبود مدیریت موجودی کالا
•    سهولت سفارش مشتری
•    مزایای اضافی مشتری.
همچنین استفاده از تجارت الکترونیک به تأمین کنندگان این امکان را می دهد تا میزان استفاده از قطعات را ردیابی کرده و مشتریانی را که نیاز به سفارش مجدد دارند شناسایی کنند.
توزیع کننده قطعات هواپیما Kapco Global از طریق تجارت الکترونیک از درگاه سفارش آنلاین خود
•    از سطح بالاتری از موجودی کالا
•    تخفیف قیمت ها
•    مکان های ذخیره سازی انبار برای تحویل سریعتر
بهره گرفته و بیشتر از پیش در میان شرکت های هواپیماسازی شهرت پیدا کرده است.

5.    نسخه های تعمیر و نگهداری
امروزه ، بیشتر MRO ها از نوعی تجزیه و تحلیل پیش بینی برای شناسایی نتایج احتمالی یک وضعیت معین استفاده می کنند.
این به متخصصان کمک می کند تا بهترین روش را تعیین کنند.
به عنوان مثال، به جای اینکه هر سه ماه به راحتی یک قطعه را تعویض کنید، MRO ها بهتر می توانند مشخص کنند که چه زمانی این قطعه به طول عمر خود می رسد و سپس بهترین تعمیر یا تعویض را تعیین می کنند.
با این حال، با حجم گسترده ای از داده ها که اکنون از طریق اینترنت اشیا جمع آوری می شود، به زودی MRO ها می توانند این روش ها را یک گام جلوتر و به حوزه نگهداری نسخه ای برسانند.

منبع: ایتنا

X