چرا پنجره هواپیماها از مربع به بیضی تغییر شکل پیدا کرد؟

شماره :
41252
شنبه 1402/09/25 ساعت 11:32

از پیشنهاد صفحه «چرا پنجره هواپیماها از مربع به بیضی تغییر شکل پیدا کرد؟» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
اندازه و طراحی پنجره ها

چرا پنجره هواپیماها از مربع به بیضی تغییر شکل پیدا کرد؟

صندلی های کنار پنجره در هواپیما از محبوبیت خاصی برخوردارند و گاهاً به خاطر نشستن روی آنها درگیری های خشونت آمیزی شکل می گیرد. اگر شما هم ازجمله کسانی هستید که علاقه خاصی به نشستن کنار پنجره در هنگام پرواز دارید، احتمالا برایتان جالب خواهد بود بدانید چرا پنجره هواپیما ها بیضی شکل هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روزایتو، در نگاه ساده تر احتمالاً این طور به نظر می رسد که این پنجره ها برای این طراحی شده اند که مسافران از دیدن مناظر بیرون لذت ببرند و با تماشای طلوع یا غروب آفتاب لحظات زیبایی را در ذهن خود ثبت کنند. اما واقعیت ماجرا این است که همه چیز به این سادگی نیست، به ویژه اگر بخواهیم درباره اندازه و طراحی این پنجره ها صحبت کنیم.

اگر از یک کودک کوچک خواسته شود که یک هواپیما بکشد به احتمال زیاد پنجره های مسافر را به شکل بیضی کوچک طراحی می کند اما باید توجه کرد که این طراحی همیشه اینطور نبوده است. پیشتر و در طراحی های اولیه جت های تجاری پنجره ها مربعی بودند اما در عرض تنها پنج سال پس از معرفی این طرح، مجموعه حواث غم انگیزی به وقوع پیوست که باعث شد تغییراتی در این طراحی ها ایجاد شود. 

هواپیما

در سال ۱۹۵۴ و پس از بررسی های فراوان مشخص شد که هر سه تصادف ناشی از ترک خوردگی های قاب پنجره های هواپیما در نتیجه طراحی مربعی آنها بوده است. ضمن اینکه مشخص شد که پنجره های مربعی در مقابل فشار کابین ناشی از پرواز در ارتفاع بالا در نهایت می شکنند. 

با این حال، ارتفاع بالا یک عنصر ضروری برای پرواز تجاری است، در بالای آسمان، پروازها فشار هوای کمتری را احساس می کنند و این به معنای مصرف سوخت کمتر است. این برای خطوط هوایی ایده آل است چرا که باعث صرفه جویی در هزینه و کاهش تاثیر منفی بر محیط زیست می شود. همچنین تلاطم کمتری در ارتفاعات بالاتر وجود دارد که باعث می شود پرواز راحت تر صورت گیرد. 

در نتیجه طراحان به این نتیجه رسیدند که شکل مربعی پنجره هواپیما را به صورت بیضی تغییر دهند. این به توزیع یکنواخت فشار وارد شده بر روی پنجره کمک می کند و در نتیجه احتمال ترک خوردن آن را کاهش می دهد.

دای ویتینگهام، مدیر اجرایی کمیته ایمنی پرواز بریتانیا در این خصوص می گوید: «باریک ترین قسمت بیضی به گونه ای طراحی می شود که اطمینان حاصل شود که منحنی فشارهایی که اطراف این پنجره ایجاد می شود از حد مشخصی فراتر نرود و در نهایت به ترک خوردن شیشه منجر نشود.» 

علاوه بر عنصر افزایش ایمنی، هنوز مزایای بصری مورد توجه طراحان قرار دارد. ویتینگهام در این رابطه می گوید: «طراحان پنجره های بیضی شکل را ترجیح می دهند زیرا می توانند فضای دید بزرگ تری داشته باشند و مسافران از مناظر طبیعی لذت ببرند.»

پنجره هواپیما

 

X