پول بلیت ها برنگشت!
بسیاری از مسافران پروازهای هوایی در پی لغو پروازهای خود به ایران بلاتکلیف هستند. آنچه در این میان حائز اهمیت است، برنگشتن بخشی از هزینه پروازهای لغو شده است.
به نقل از تجارت نیوز، پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، تنش ها در منطقه بالا گرفت و بسیاری از خطوط هوایی آسمان خاورمیانه کلیر شد. آنچه در این میان مغفول ماند، وضعیت پروازهای مردم بود.
پس از این اقدام، به سرعت تمامی پروازها به ایران لغو شد. برخی از مردم که پس از لغو ناگهانی پروازهای خود، جایی برای ماندن نداشتند، همچنان نتوانستند به کشور بازگردند. بسیاری دیگر از افراد نیز با لغو شدن پی در پی پروازهای خود به خارج از کشور مواجه شدند. این موضوع مستقیما آینده کاری و تحصیلی آن ها را تحت الشعاع قرار داد.
در کنار این تنش ها، اخباری مبنی بر تحریم سه شرکت هواپیمایی ایران نیز بر بحران پروازهای شهروندان افزود. در فهرست تحریم های جدید اروپا، سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان ایر و ساها حضور دارند و از جمله سازمان های تحریم شده ایرانی هستند. این سه شرکت به دلیل ارسال موشک به روسیه تحریم شده اند. در پی این اقدام، پروازهای ایران ایر به پاریس، لندن و کلن لغو شده است.
این بدان معناست که افرادی که در خارج از کشور بودند یا قصد پرواز به خارج از کشور را داشتند، نمی توانند از خدمات این سه شرکت هواپیمایی استفاده کنند. این در حالی است که امکان پرواز با هواپیمایی امارات و ترکیش نیز وجود ندارد.
لغو پی در پی پروازها
هواپیمایی امارات پس از افزایش تنش ها در منطقه، تمامی پروازهای خود از ایران و به ایران را تا روز هشت اکتبر یعنی 17 مهرماه لغو کرد. با فرا رسیدن روز هشتم اکتبر، این شرکت هواپیمایی خبر از تمدید لغو پروازها تا 15 اکتبر یعنی 24 مهر ماه داد.
به دنبال کنسلی های پی در پی، مردم بارها مجبور به تعویض بلیط خود شدند. تا جایی که روز دوشنبه این هفته، بار دیگر پروازهای امارات به ایران لغو شد. در واقع امارات لغو پروازهای خود را تا 23 اکتبر یعنی 2 آبان تمدید کرد.
این در حالی است که امارات به روسیه پرواز دارد و این پرواز مستقیما از مرز هوایی ایران می گذرد. اگر مشکل این شرکت ها، ناامنی خطوط هوایی است و به این علت پروازهای خود به مقصد ایران را لغو می کنند، پس چرا دقیقا از مسیر خطوط هوایی ایران همچنان پرواز می کنند؟ آیا صرفا مشکل ورود به ایران را دارند؟
ترس شرکت های هواپیمایی از شرایط جنگی
پس از بررسی های میدانی، این موضوع روشن شد که بسیاری از شرکت های هواپیمایی به بهانه شرایط جنگی، ترس از ماندگار شدن در ایران را دارند. به گفته برخی از این شرکت های هواپیمایی مانند امارات و لوفت هانزا، هزینه پارک و نگه داری هواپیما در ایران بسیار بالاست و این شرکت ها علنا به دلیل ترس از شرایط جنگی و ماندگار شدن خود در ایران در صورت بسته شدن حریم هوایی، به ایران پرواز نمی کنند.
شرایط جنگی؛ بهانه ای برای بازنگرداندن مبلغ پروازهای لغوشده
شرایط جنگی، تنها بهانه ای برای سفر نکردن به ایران نیست. در خلال بررسی های تجارت نیوز این موضوع نمایان شد که اگر بخشی از پروازهای متصل لغو شود، شرکت های هواپیمایی، هزینه بلیت را به مردم برنمی گردانند. در واقع اگر قسمت آخر پروازهای متصل (یعنی پروازها به ایران) لغو شود، مبلغ آن به دلیل شرایط جنگی پرداخت نمی شود.
برای مثال شرکت هواپیمایی لوفت هانزا که عمدتا از اروپا یا امارات به ایران پرواز داشت، اعلام کرده است که اگر بخش آخر پروازهای متصل به ایران لغو شود، مبلغ آن پرداخت نمی شود. در واقع اگر فردی از کانادا یا آمریکا قصد ورود به ایران را داشته باشد و قسمت آخر پروازش به ایران لغو شود، تنها دو راه دارد. یا باید کل پرواز را با پرواز متصل دیگری جایگزین کند یا با همان پرواز سفر کند و پرواز لغوشده را مجدد از طریق شرکت هواپیمایی دیگری خریداری کند.
بهانه شرکت های هواپیمایی آن است که شرایط جنگی است و شرکت هواپیمایی مقصر لغو شدن پرواز نبوده است. اگر شرکت مقصر بود، مبلغ را پرداخت می کرد. این شرکت ها در نهایت به مشتریان خود اعلام کرده اند که می توانند کل پرواز متصل را برای آن ها لغو کنند و مبلغ را به آن ها باز گردانند. موضوعی که خود چندین ماه زمان می برد.
در حال حاضر دست کم دو شرکت هواپیمایی لوفت هانزا و امارات، هزینه آن بخش از پرواز لغوشده را به بهانه شرایط جنگی به مردم برنگردانده اند. این موضوع منجر به افزایش هزینه های شهروندان شده است و علنا مجبور شده اند که دو بار یک بلیط را خریداری کنند.
جریمه 60 یورویی!
اقداماتی که به آن اشاره شد، تنها موضوعاتی نیستند که منجر به افزایش هزینه مردم شده اند. تصور کنید که فردی بلیط خود را از آژانس های هواپیمایی خریداری کرده و حال بخشی از پروازش لغو شده باشد. اگر این فرد تصمیم بگیرد که بلیط خود را از طریق شرکت هواپیمایی با پرواز دیگری جایگزین کند، باید 60 یورو بپردازد.
در واقع در این شرایط جنگی، وقتی مردم با لغوشدن پروازهای خود مواجه می شوند، ابتدا باید 60 یورو بپردازند تا بتوانند پرواز خود را جابه جا کنند. حال اگر بخشی از پروازهای متصل آن ها مجدد لغو شود، شرکت هواپیمایی مسئولیتی قبول نمی کند. آن ها باید با همان پرواز متصل سفر کنند و قسمتی از پرواز که لغوشده را مجدد از طریق شرکت هواپیمایی دیگری خریداری کنند.
گزینه دیگر آن است که همان شرکت قبلی، پرواز را برای بار دوم برای آن ها جابه جا کند. در چنین شرایطی مردم باید منتظر باشند و اخبار و ایمیل های خود را چک کنند تا مبادا بار دیگر پروازشان لغو شود. این وضعیتی است که مردم با آن روبه رو هستند؛ ترکیبی از نااطمینانی، ترس، افزایش هزینه و مسئولیت ناپذیری مقامات.
- 1 بازدید