پرواز هما از غرب به شرق راهکاری برای کاهش تبعات تحریم های ایران ایر

شماره :
45170
دوشنبه 1403/07/30 ساعت 08:37

از پیشنهاد صفحه « پرواز هما از غرب به شرق راهکاری برای کاهش تبعات تحریم های ایران ایر» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
با توجه به تحریم اروپا

پرواز هما از غرب به شرق راهکاری برای کاهش تبعات تحریم های ایران ایر

 

 

 کارشناسان هوانوردی معتقدند با توجه به تحریم های جدید ایران ایر، باید صحبت از آینده و تصمیمات بعدی کرد و از گذشته ای که درس گرفته نشد، گذشت و با اتخاذ تصمیات سخت از این مسئله عبور کرد.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس هوانوردی در مورد تحریم هایی که اخیرا از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران ایر صورت گرفته است،به خبرنگار ما گفت: متاسفانه آن اتفاقی که نباید می افتاد، رخ داد و تنها راه ارتباط هوایی مستقیم ایران و غرب که سال ها توسط شرکت هواپیمایی ج . ا (هما) مابین تهران و شهرهای اروپا برقرار بود به بهانه های مختلف مسدود شد. 

وی افزود: در ماه های گذشته اخباری مبنی برتصمیم تئوریکا اروپا شامل کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان جهت اعمال تحریم های جدید علیه ایران منتشر شد که یکی از آنها عدم اجازه ورود « هما»  به اروپا بود.

وی با اشاره به این که در ابتدا این موضوع  توسط سخنگوی شرکت ایران ایر رد و ادعا شد هنوز هیچ ابلاغی به این شرکت ارایه نشده است، اظهار کرد:  اما در روزهای گذشته با تصویب اتحادیه اروپا، خبر اعمال تحریم چندین فرد و نهاد منتشر شد  که یکی از آنها عدم اجازه پرواز شرکتهای ماهان،ساها و هما بود. 

این کارشناس در گفت و گو با تین نیوز، تاکید کرد: تکلیف دو شرکت ماهان و ساها مشخص بود اولی که سال ها از ورود به اروپا منع شده بوده و دومی که اصلا پرواز اروپایی نداشته و سیبل این تحریم شرکت ایران ایربه عنوان شرکت حامل پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

وی گفت: البته با وجود انتشار این خبر، هیچ کس انتظار اعمال تحریم را در روزهای اخیر نداشت که به یکباره و در تصمیمی محیر العقول در همان شب اول با تصمیم داخلی شرکت هواپیمایی ج.ا تمام پروازهای اروپایی خود را درحالی که ساعاتی به اولین پرواز به شماره 733 به مقصد پاریس نمانده بود، باطل اعلام و به مسافران با ارسال پیامک اطلاع رسانی و موجی از تعجب و حیرت در جامعه و میان فعالان صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد کرد! 

این کارشناس افزود: دو مورد در اتخاذ این تصمیم را می توان متصور بود اول احتمال توقیف اموال و مورد دوم عدم اجازه نشستن هواپیماهای مسافری "هما" که هر دو این موارد منجر به مشکلات به مراتب سخت تر از ابطال پروازها، می شد.

وی با تاکید بر این که به طور حتم در این تصمیم گیری استعلام لازم از وزارت امورخارجه و نهادهای امنیتی نیز اخذ شده بود، عنوان کرد: حال باید صحبت از آینده و تصمیمات بعدی کرد و از گذشته ای که درس گرفته نشد، گذشت و با اتخاذ تصمیات سخت از این مسئله عبور کرد.

این فعال صنعت هوانوردی خاطرنشان کرد: بی شک هیچ شرکت هواپیمایی در داخل کشور ظرفیت های سخت افزاری، نرم افزاری، امکانات و از همه مهمتر منابع انسانی کارآمد و متخصص مانند "هما" نداشته و نخواهد داشت و با توجه به اعتبار بین المللی "هما"این شرکت حامل پرچم است که می تواند، از فردای عادی سازی روابط با غرب،  مجدد به عرصه جابجایی بار و مسافر در مسیرهای اروپایی بازگردد همانطوریکه بعد از برجام نیز شرکت های بزرگ و اصلی هواپیماسازی دنیا "هما" را دارای صلاحیت لازم جهت فروش هواپیماهای نو دانستند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر "هما" را می توان به تیم ملی فوتبال تشبیه کرد که با توجه به بازیکنان حرفه ای و مربی خوب، علی رغم افتخارات گذشته از کسب نتایج قابل قبول ناتوان و با شکست های متوالی مواجه شده است در این مواقع اولین و بهترین تصمیم  ایجاد تغییرات در مدیریت و هدایت از روی نیمکت در اسرع وقت است.

او ادامه داد: قطعا این تغییرات در شرایط خطیر فعلی و لغو پروازهای اروپایی،کمبود ناوگان، عدم خرید هواپیما، ناوگان زمینگیر و عدم ثبات مدیران ارشد شرکت در سطح معاونت ها به عنوان مثال وضعیت معاونت بازرگانی و غیره حائز اهمیت و مورد نیاز است. 

این کارشناس تاکید کرد: مدیران شجاع و با تجربه هر تهدیدی را به فرصت تبدیل خواهند کرد لذا با توجه به تحریم اروپا، لازم است  شرکت ایران ایر  (هما) بدون هیچ مانعی از طرف اشخاص و شرکت های ثالث نسبت به برقراری مسیرهای پروازی خود در خاور دور و جنوب شرقی آسیا اقدامات عاجل را انجام دهد. 

به گفته وی ایران ایر می تواند پروازهایی در مسیرهایی مانند توکیو، پکن،کواالالمپور، بانکوک و مسیرهای جدید که سالهاست در توافقی نانوشته از آنها چشم پوشی کرده است، راه اندازی کند.

وی خاطرنشان کرد: قطعا این ظرفیت در بدنه تخصصی وکارشناسی کارکنان ایران ایر وجود داشته ودارد و تنها به تصمیمات شجاعانه و بدون مسامحه نیاز خواهد داشت. 

این فعال صنعت هوانوردی ادامه داد: اینک زمان اتخاذ تصمیمات بزرگ است و تصمیمات سخت را در زمان های سخت کسانی خواهند گرفت که از درایت،شجاعت،تعصب سازمانی و عشق به ایران و ایرانی به اندازه کافی برخوردار باشند تا اجازه افول سیمرغ " هما" را به بدخواهان نداده و این شرکت خاطره ساز را برای ایرانیان در هر جای دنیا و با هر سلیقه و طرز فکری پویا و فعال نگه دارند. 

X