ورود مراکش به صنعت تولید هواپیماهای بدون سرنشین

شماره :
45470
شنبه 1403/08/19 ساعت 08:11

از پیشنهاد صفحه «ورود مراکش به صنعت تولید هواپیماهای بدون سرنشین» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
به امید فتح یک بازار پرسود

ورود مراکش به صنعت تولید هواپیماهای بدون سرنشین

 

 

پادشاهی مراکش به امید فتح یک بازار پرسود، تولید پهپاد با کاربردهای نظامی و غیرنظامی را آغاز کرده است.

مقامات این کشور بر این باورند که این پرنده‌های بی‌سرنشین در حوزه غیرنظامی، برای پژوهش‌های علمی و کشاورزی، رصد تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی، پایش جنگل‌ها، سواحل و توسعه شهری، و همچنین کنترل مرزهای زمینی و دریایی، از جمله مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی، ابزاری کارآمد خواهند بود. رهبران صنعتی مراکش با چشم‌انداز تولید سالانه هزار پهپاد در بازه میان‌مدت، بر آنند که تجربه خود در ساخت قطعات هواپیماهای تجاری و به‌کارگیری پهپادها در عرصه‌های اقتصادی و توسعه‌ای را به‌کار بندند.

در ماه اکتبر، شرکت مهندسی هوایی «آئرودرایو» از تولید پهپاد Atlas I-Star، یک پرنده بی‌سرنشین با دقت بالا، ویژه گردآوری اطلاعات و عملیات شناسایی، خبر داد. به گفته یک منابع آشنا با جزئیات پروژه، این نخستین پهپادی است که با تکیه بر تخصص بومی در مراکش تولید می‌شود.

سه هفته بعد، در حاشیه نمایشگاه هوایی مراکش در اواخر اکتبر، شرکت پهپادسازی بریتانیایی «تِکِوِر» از همکاری مشترک خود با شرکت مراکشی «دِرون‌وِی» پرده برداشت. این همکاری، زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعتی، بسترهای آزمایشی، آموزش، مونتاژ، تعمیر و نگهداری، و پشتیبانی لجستیکی خواهد بود.

پهپادهای «تِکِوِر» که ویژه رصد هوایی است، فناوری و تخصص خود را در اختیار ارتش و دستگاه اطلاعاتی مراکش قرار خواهند داد. ریکاردو مِندِس، مدیرعامل این شرکت، این همکاری را گامی اساسی در جهت تبدیل مراکش به پیشگام فناوری پهپادی در آفریقا دانست.

این تنها همکاری در صنعت نوپای پهپاد مراکش نیست. شرکت آمریکایی «اُنداس اُپتیموس»، متخصص در پهپادهای تجاری، از همکاری خود با شرکت مراکشی «مَغرِب‌نِت» برای راه‌اندازی یک مرکز تولید خبر داد.

تجربه در صنعت هوانوردی

ریاض مزور، وزیر صنعت و تجارت مراکش، با اشاره به موفقیت این کشور در صنعت خودرو، تصریح کرد که این دستاورد، اشتیاق و انگیزه‌ای تازه برای حضور در سایر حوزه‌های صنعتی، به‌ویژه صنعت هواپیماسازی، پدید آورده است. وی بر این باور است که اقتصاد مراکش گام‌به‌گام به‌سوی اقتصادی مبتنی بر صنعت و فناوری در حال تحول است.

نشریه فوربز، مراکش را در میان ۲۰ تأمین‌کننده اول شرکت‌های پیشرو در عرصه تولید هواپیماهای مسافربری و تجاری، همچون ایرباس، بوئینگ، سافران و پرت اند ویتنی، جای داده است. به نوشته این نشریه، مراکش در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ صادرات قطعات هواپیما را به رقم قابل توجه ۴ میلیارد دلار برساند.

کارخانه‌های مراکشی با تأمین قطعات موتور، بدنه و سایر اجزای داخلی هواپیما، نقش مهمی در زنجیره تأمین جهانی صنعت هوانوردی ایفا می‌کنند و این کشور را به یکی از حلقه‌های اساسی این زنجیره تبدیل کرده‌اند. صادرات قطعات هواپیماهای مسافربری در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ با افزایش ۲۰ درصدی به بیش از ۱.۶ میلیارد دلار رسید.

پادشاهی مراکش با شرکت لاکهید مارتین، سازنده جت‌های جنگنده F-16 و هواپیماهای ترابری C-130 Hercules قراردادهایی در زمینه تعمیر و نگهداری منعقد کرده است. لاکهید مارتین اعلام کرده است که کارخانه‌های این شرکت در شمال رباط، مسئولیت تعمیر و نوسازی هواپیماهای نظامی صادر شده به مراکش و کشورهای همسایه را بر عهده خواهند داشت. این شرکت درصدد است که مراکش را به سکوی منطقه‌ای تعمیر و نگهداری هواپیماهای نظامی در خاورمیانه و شمال آفریقا بدل سازد.

بر اساس این توافق، مراکش از تجهیزات و آموزش‌های لازم برای تقویت نیروی هوایی سلطنتی و گسترش شبکه مشتریان خود بهره‌مند خواهد شد. واشنگتن نیز فروش ۳۶ هلیکوپتر آپاچی به مراکش را، که قرار است سال آینده تحویل داده شوند، تأیید کرده است.

قانون ۱۰.۲۰ مراکش بستر لازم برای همکاری‌های بین‌المللی به منظور دستیابی به خودکفایی در تولیدات نظامی و ایجاد یک صنعت هوافضای بومی قدرتمند را فراهم می‌آورد. همکاری‌های مراکش در حوزه هوانوردی نظامی به کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده، فرانسه، آلمان، اسپانیا، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، اسرائیل و برزیل گسترش یافته است.

شرکت‌های تولیدکننده قطعات هواپیماهای مسافربری در مراکش رو به فزونی‌ست. سافران اینترنشنال تولید موتورهای CFM 56 را که به ایرباس و بوئینگ عرضه می‌شوند گسترش داده است. این شرکت تاکنون ۳۳۰۰۰ موتور از این نوع را با ارزشی بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار تولید کرده است.

رویال ایر ماروک خدمات تعمیر، نگهداری و اورهال در فرودگاه بین‌المللی محمد پنجم در کازابلانکا را توسعه داده است. این شرکت در افق ۲۰۳۰ جابجایی ۳۲ میلیون مسافر و خریداری ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید را در دستور کار خود قرار داده است.

مراکش در سال‌های اخیر از پهپادهای اسرائیلی برای مقابله با نیروهای پولیساریو بهره برده است. بی‌شک، دستیابی به ناوگان پهپادی و توانمندی‌های مرتبط، از اهداف نظامی مراکش محسوب می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار تعمیر و نگهداری هواپیماهای تجاری تا سال ۲۰۳۰ به ۱۳۴ میلیارد دلار برسد و درآمد حاصل از آن در سال جاری به ۹۱ میلیارد دلار بالغ شود.

هم اکنون بسیاری از خطوط هوایی آفریقا به خدمات میدانی مراکش متکی هستند. قاره آفریقا با دارا بودن ناوگانی از هواپیماهای قدیمی، بیش از سایر قاره‌ها به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارد. ایرباس پیش‌بینی کرده است که هزینه نگهداری ناوگان هوایی کشورهای جنوب صحرای آفریقا از ۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۵.۵ میلیارد دلار در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

در این میان، تلاش مراکش برای حضور در عرصه تولید پهپاد یک اقدام طبیعی از سوی مراکش به نظر می‌رسد.

منبع: شفقنا

X