X

هواپیمای مافوق صوت با سوخت هسته‌ای، رؤیای دست‌نیافتنی یا ایده کاربردی؟

شماره :
41191
دوشنبه 1402/09/20 ساعت 14:21

از پیشنهاد صفحه « هواپیمای مافوق صوت با سوخت هسته‌ای، رؤیای دست‌نیافتنی یا ایده کاربردی؟» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
لندن تا نیویورک در ۸۰ دقیقه

هواپیمای مافوق صوت با سوخت هسته‌ای، رؤیای دست‌نیافتنی یا ایده کاربردی؟

هواپیمای مافوق صوت اتمی با سرعت ۴۳۰۰ کیلومتر برساعت می‌تواند، لندن تا نیویورک را در ۸۰ دقیقه طی کند.

«اسکار وینالز» طرح هواپیمایی ارائه کرده است که می‌تواند به حداکثر سرعت ۴,۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این بیش از سه برابر سرعت صوت و حدود دو برابر سرعت کنکورد است. به زبان ساده، این هواپیما می‌تواند پرواز بر فراز اقیانوس اطلس را پنج برابر سریع‌تر از هواپیماهای مسافربری کنونی کند. هواپیمای وینالز با ۱۰۰ متر طول که ۳۰ متر بیشتر از کنکورد است، ظرفیت حمل ۱۷۰ مسافر را خواهد داشت. دهانهٔ بال این هواپیما هم ۵۲ متر است درحالی‌که این رقم در کنکورد ۲۶ متر بود.

به گفتهٔ وینالز، نام این هواپیما می‌تواند از شکل آن گرفته شود که به شکل یک نیش بزرگ یا بینی بسیار تیز خواهد بود. این نوع طراحی می‌تواند جریان هوای جلو را کنترل کرده و روی بال‌ها توزیع کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این هواپیما اما قوای محرکهٔ هسته‌ای آن است. هواپیمای وینالز به دو موتور رم‌جت مجهز است که انرژی موردنیاز آن‌ها توسط یک رآکتور هسته‌ای کوچک اما قدرتمند تأمین می‌شود تا جت را به سرعتی باورنکردنی برساند. بااین‌حال، در حال حاضر امکان ساخت چنین قوای محرکه‌ای فراهم نیست زیرا به رآکتور هسته‌ای گداخت سرد نیاز دارد که هنوز وجود ندارد. چنین سیستمی اما می‌تواند امکان رسیدن به سرعت ۳.۵ ماخ برابر با ۴,۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند.

هر زمان که حرف از جت‌های مسافربری مافوق صوت می‌شود، نام کنکورد مطرح خواهد شد. این اولین و آخرین جت تجاری مافوق صورت جهان بود که در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد. وینالز دراین‌باره می‌گوید:

کنکورد هواپیمای درخشانی بود اما آلایندگی، سروصدا و هزینه‌های نگهداری بسیار زیادی داشت. امروز، پروژه‌هایی برای دورهٔ جدیدی از پروازهای مافوق صوت خصوصی و عمومی مطرح شده که برخی از آن‌ها در حال انجام بوده و می‌تواند در چند سال آیندهٔ به نمونهٔ واقعی تبدیل شود. پروازهای مافوق صورت بازخواهند گشت اما در این نمونه به دلیل نیاز به سیستم‌های بسیار نوآورانه مثل رآکتور گداخت سرد، تاریخ تولید احتمالی آن بعد از ۲۰۳۰ خواهد بود و قیمت ارزانی نخواهد داشت.

منبع : سایت پدال

X