فرودگاه چابهار را با گنج بادآورده هم نباید ساخت

شماره :
42173
دوشنبه 1402/12/7 ساعت 10:12

از پیشنهاد صفحه « فرودگاه چابهار را با گنج بادآورده هم نباید ساخت» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
احداث دو فرودگاه بزرگ بین المللی در فاصله ای کوتاه و حدود مثلا 40 کیلومتر

فرودگاه چابهار را با گنج بادآورده هم نباید ساخت

 

 

در حالی که زمزه هایی از برنامه ریزی برای ساخت فرودگاه چابهار به گوش می رسد، تعدادی از کارشناسان و متخصصان معتقدند ساخت فرودگاه چابهار با وجود فرودگاه کنارک در ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری چابهار هیچ توجیهی ندارد.

به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی از جمله کارشناسانی است که ساخت فرودگاهی جدید در چابهار را تماما رد می کند.

بیشتر بخوانید:

تلاش مشکوک برای ساخت فرودگاه چابهار در فاصله 30 کیلومتری فرودگاه کنارک

علیخانی در این مورد در باشگاه متخصصان تین نیوز تاکید کرد: احداث دو فرودگاه بزرگ  بین المللی در فاصله ای کوتاه و حدود مثلا 40 کیلومتر باید گفت صرف نظر از وجود محدودیت های مالی در کشور و  نداشتن توجیه فنی،  مالی و اقتصادی این پروژه، اگر کشوری حتی گنج باد آورده هم داشته باشد این چنین منابع خود را به هدر نمی دهد.

وی گفت: فرودگاه کنارک بزرگترین پروژه زیربنایی قبل از انقلاب و البته با کارکرد بیشتر نظامی و همچنین دارای قابلیت به اندازه کافی تجاری، باری و مسافری در بندر اقیانوسی کنارک/ چابهار است.

علیخانی افزود: ضمن آنکه وجود دو فرودگاه  درکنار هم قطعا از نظر فنی مستلزم رعایت  فواصلی است که بین کنارک‌ و چابهار این الزام محقق نمی شود.

او ادامه داد: همچنین تعریض باند فرودگاه ها یکی از آسانترین، ارزانترین و موجه تربن کارهاست.

به گزارش تین نیوز، علیخانی تاکید کرد: باند اصلی مهرآباد در سال ۱۳۵۰ به سادگی در مدت چند ماه به وسیله شرکت دی از دو طرف تعریض شد.

قابل ذکر است، تین نیوز چند روز پیش گزارش تحقیقی مفصلی به قلم محمد رضا حدادی کارشناس تحلیل فنی و اقتصادی و امنیتی طرح ها و پروژه ها درباره فرودگاه چابهار منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش آمده بود:  کلنگ زنی اولیه پروژه احداث فرودگاه جدید چابهار با نظر مسئولان سازمان منطقه آزاد چابهار و اخذ یک موافقتنامه اصولی در آذر ماه 1398 انجام شد و عملیات اجرایی به صورت رسمی در سال پایانی دولت دوازدهم در تیر ماه 1399 آغاز و پس از 4 ماه فعالیت اجرایی، این پروژه در مهر ماه 1399 به دلیل عدم صدور مجوز ساخت از سوی سازمان هواپیمایی کشور و با توجه به نقطه نظرات کارشناسان مخالف طرح از جمله عدم مکان یابی صحیح، صرف منابع مالی بسیار زیاد، وجود فرودگاه کنارک در منطقه و ... متوقف گردید.

حدادی تاکید کرده بود: اسناد بالادستی و قوانین و مقررات و سند آمایشی کشور در توسعه سواحل مکران و اهمیت و شناخت ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در فرودگاه کنارک نشان می دهد توسعه فرودگاه کنارک با هزینه و زمان حداقلی باید در دستور کار قرار گیرد.

X