صف انتظار برای خرید هواپیما طولانی است.

شماره :
41918
دوشنبه 1402/11/16 ساعت 08:30

از پیشنهاد صفحه « صف انتظار برای خرید هواپیما طولانی است.» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
تقاضا برای هواپیما

صف انتظار برای خرید هواپیما طولانی است.


 تقاضا برای هواپیما در سراسر صنعت هوانوردی بالا و تولید مهم ترین عامل در این میان است. بنابراین ارزش بازار را عرضه هدایت می کند که آن هم کم است.
تحویل هواپیما از دو کارخانه بوئینگ و ایرباس در سال 2023 نشان داد که صف انتظار برای خرید طولانی است ولی چشم انداز 2024 چیست ؟
داده‌های داده پردازی سیریوم در سال 2023 نشان می‌دهد که ایرباس 721 هواپیما و بوئینگ 504 فروند هواپیما به مشتریان تحویل داده اند. البته برخی منابع 10 هواپیمای ایرباس بیشتر از آنچه در اینجا گفته شد گزارش کرده اند. 
هر دو شرکت تولید خود را از سال 2022 ( ایرباس 66 و بوئینگ 54 فروند) افزایش داده اند. قابل ذکر است که ایرباس به هدف تعیین شده در ابتدای سال 2023 برای تحویل 720 هواپیمای مسافری دست یافت. مرور ناوگان تحویل شده مشخص می کند که هر شرکت در کجا موفق و ناموفق بوده است.
بوئینگ برخلاف ایرباس یک هدف کلی برای تحویل هواپیماهای مسافری مشخص نکرده است. در عوض، اهدافی برای دو نوع مهم یعنی بوئینگ737 مکس و بوئینگ787 تعیین کرد. 
هدف آنها 400-450 فروند برای 737 مکس و 70-80 فروند برای بوئینگ 787 در ابتدای سال بود. 
بوئینگ بعداً هدف 737 مکس خود را در سه ماهه چهارم 2023 به 375-400 کاهش داد. 
بوئینگ سال گذشته را با تحویل 386 فروند بوئینگ 737 مکس و 73 فروند بوئینگ787 به پایان رساند. ایرباس هدف خود را عمدتاً از طریق تحویل هواپیماهای آ320 و آ321 و آ350 به دست آورد.
عملکرد ضعیف بوئینگ در تحویل 737 مکس عمدتاً ناشی از نقص‌های تولید است که در آوریل و آگوست کشف شد.
هر دو نقص در نتیجه مشکلات کیفی قطعات عرضه شده بود. در هر دو مورد، بوئینگ توانست ظرف دو تا سه ماه تحویل‌ها را بدون تأثیر بر تعداد آن‌ها بازیابی کند. این سازنده چندین بار در سال گذشته ثابت کرده که می تواند بین 40 تا 50 هواپیما در ماه تحویل دهد و دستیابی مدام به این محدوده منجر به افزایش قابل توجه هواپیماهای تحویل شده در سال 2024 می شود. لازم به ذکر است ، علیرغم پیشرفت قابل توجه در سال گذشته، برنامه 787 نیز در نیمه اول سال 2023 با چندین مشکل تولید مواجه شد.
مهم ترین گام برای بوئینگ در سال 2024 این است که مسائل مربوط به خط تولید را تغییر دهد. باید دید که آیا سانحه اخیر 737 سری 9  که 160 هواپیما را زمینگیر کرد، تأثیری بر این هدف خواهد داشت یا خیر. داده‌های سیریوم تخمین می‌زند که کمتر از 30 فروند 737 سری 9 در سال 2024 تحویل داده می‌شود که حدود 5 درصد از کل  برنامه 737 مکس است.
ایرباس به خصوص در بازار پهن پیکر بدون مشکل نبوده است. محدودیت‌های زنجیره تامین آ350 در سال‌ 2023 تحویل‌ها را محدود ‌کرد تا حدی که مجموع آن نسبت به سال 2022 اندکی کاهش یافت. این روند اگر معکوس شود می‌توان انتظار داشت در سال 2024 تعداد آ350 افزایش یافت. 
پارسال تا حد زیادی برای خانواده آ320 سال موفقی بود. ایرباس با مجموع 563 فروند تحویل از این خانواده اعلام کرد که مشکلات زنجیره تامین این خانواده را در سال 2024 به تاخیر می اندازد واحتمالاً نسبت به مشکلات اخیر 737 مکس موفق تر خواهد بود.
این داده ها همچنین آمار قابل توجهی برای ناوگان برد بلند نشان می دهد.
حدود 18 درصد از خروجی بوئینگ در سال گذشته انواع مدل‌های باری قدیمی 747، 767 و 777 بود. بوئینگ آخرین هواپیمای 747سری اف خود را در سال 2023 تحویل داد و مقررات انتشار گازهای گلخانه‌ای ایکائو به این معناست که 767سری اف با موتور قدیمی خود از بازار خارج می‌شوند.
بوئینگ در بازار باری موفق بوده اما با معرفی آ350 سری اف با چالش مواجه خواهد شد.
 بوئینگ امیدوار است با معرفی 777 سری اف موقعیت بازار خود را حفظ کند اما با ادامه عدم قطعیت در مورد بازه زمانی معرفی این هواپیما تضمینی برای این ادعا نیست.
پیش‌بینی سیریوم 2021 بیش از 860 فروند تحویل برای ایرباس و 720 فروند برای بوئینگ در سال 2023 را پیش‌بینی کرد که به ترتیب بیش از 140 و 200 فروند بیشتر از عملکرد به دست آمده بود. روابط عمومی انجمن شرکتهای هواپیمایی

 

منبع: کانال اخبار هوانوردی 

X