خروج فرودگاه شهرکرد از بن بست، نیازمند اراده ای پولادین است
عملیات ساخت فرودگاه بین المللی شهرکرد در سال ۷۸ به اتمام رسید و نخستین پرواز این فرودگاه در همان سال و توسط شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به مقصد تهران و نخستین پرواز بین المللی به مقصد کشور کویت در سال ۸۱ انجام شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، برقرار بودن پروازها مسئله ای مهم و حیاتی برای مردم هر استان است، بی شک افزایش پروازهای داخلی و خارجی می تواند تاثیر بسزایی در رونق گردشگری، ارتباطی و اقتصادی هر منطقه داشته باشد.
فرودگاه بین المللی شهرکرد از ابتدا با فراز و نشیب های متعددی روبرو بوده است، باند این فرودگاه پروازهای داخلی و خارجی همچون کویت و مشهد را در کارنامه خود دارد اما در حال حاضر شاهد تنها پرواز شهرکرد - تهران و بالعکس هستیم.
البته مسئولان استانی همواره تلاش کرده اند تا پروازهای بیشتری در فرودگاه شهرکرد انجام شود اما پروازهایی طی سالیان گذشته نصیب فرودگاه شهرکرد شده که به دلیل نبود مسافر تعطیل شده اند.
مدیر سابق فرودگاه شهرکرد در سال ۹۹ در مصاحبه ای بیان کرد که از ابتدا برنامه بر این بود که به منظور رونق پروازهای این فرودگاه یک نوبت صبح پرواز به مقصد تهران و یک نوبت برای شب در روز شنبه هر هفته انجام شود، این مسئله به مدت سه سال انجام شد، به علاوه پرواز مشهد نیز از تیرماه سال ۹۵ آغاز و تا مهر ۹۷ ادامه یافت، پرواز کشور کویت نیز تا مدتی دایر بود و سپس لغو شد، اما علت اصلی کاهش تعداد پروازهای این فرودگاه که همه مسائل را تحت پوشش خود قرار می دهد، افزایش نرخ ارز و در نتیجه کاهش استقبال شرکت های هواپیمایی برای اختصاص پرواز به این فرودگاه است.
فرودگاهی که بین المللی است و قابلیت افزایش تعداد پروازهای بیشتر را دارد اما چرا باید مردم استان برای سفر به استان های همجوار بروند و پرواز از آن جا انجام شود قابلیتی که می تواند علاوه بر رونق فرودگاه شهرکرد، منجر به جابجایی مردم استان بدون صرف هزینه اضافی شود.
سید اسماعیل نژاد حسینی، سرپرست فرودگاه شهرکرد در خصوص آخرین وضعیت پروازهای فرودگاه شهرکرد اظهار کرد: در حال حاضر تنها مسیر پروازی فرودگاه شهرکرد مسیر تهران است که در روزهای شنبه، سه شنبه و چهارشنبه انجام می شود.
وی افزود: در شرایط حاضر عرضه و تقاضا در ناوگان هوایی هیچ گونه توازنی با یکدیگر ندارد و این واقعیت را مردم استان در مواجهه با پیغام «ظرفیت پرواز تکمیل است» حین تهیه بلیط از روزها قبل دیده اند.
نژادحسینی در پاسخ به اینکه چرا با وجود بین المللی بودن فرودگاه تعداد پروازها افزایش نمی یابد تا علاوه بر رونق فرودگاه و کسب و کارها، دسترسی مردم برای سفر آسان تر شود، گفت: جلسات و اقدامات موثری پیرامون این مساله با محوریت مقامات ارشد استان و استاندار انجام شد و اولین پالس مثبت این اقدامات حضور هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی هما بعد از سالها در سفر اخیر رئیس جمهور به استان بود که امید است این اقدام به بازگشت پروازهای شرکت هواپیمایی هما در برنامه پروازی منجر شود.
به گفته سرپرست فرودگاه شهرکرد، در ماه های اخیر در ابعاد فنی، عملیاتی و بازرگانی اکثر اقدامات لازم در خصوص مسیرهای پروازی مختلف و توسط شرکت های هواپیمایی ذیصلاح که این شرکت ها هر کدام پتانسیل مسیر خاصی را داشته به دقت مورد هدف پیگیری ها قرار گرفته و اکنون نیازمند طی مراحل پیگیری زیرمجموعه ها هستیم که این امر نیز به قوت ادامه دارد.
نژاد حسینی بیان کرد: در گذشته پروازهایی در فرودگاه شهرکرد انجام می شده اما به دلیل وجود صندلی های خالی و استقبال کم مردم که ناشی از ساعت نامناسب یا نبود اطلاع رسانی بوده پروازها تعطیل شدند، یعنی بزرگ ترین آسیبی که سال ها فرودگاه شهرکرد متحمل شده همین پروازهای غیر کارشناسی بوده که امروزه به پاشنه آشیل پیگیری ها تبدیل شده است، البته ماندگاری و تثبیت پرواز مهم تر از برقراری پرواز است.
سرپرست فرودگاه شهرکرد در پاسخ به گلایه مردم در خصوص طرح موضوع فرسوده بودن هواپیمای اختصاص یافته به فرودگاه شهرکرد، گفت: هواپیماها صرفاً مربوط به فرودگاه های خاصی نیستند، یعنی پروازی که از شهرکرد به تهران انجام می شود مجدداً پس از آن پرواز دیگری از فرودگاه مهرآباد به نقطه دیگر کشور انجام می شود و این موضوع بی پایه است، چرا که در برقراری پروازها فقط مجوز داشتن هواپیما مطرح بوده و مبدأ و مقصد جایگاهی ندارد، البته شرکت های هواپیمایی ماهان و آسمان که در حال حاضر پروازهای این فرودگاه را انجام می دهند جزو بهترین ناوگان های پروازی به لحاظ کمترین تاخیر و کنسلی هستند.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان و تصمیم گیران استان تا مرحله برقراری پروازها می توانند همت و اراده کنند و حفظ و ماندگاری آن ها در گرو اهتمام جدی مردم استان در برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت فرودگاه است.
- 1 بازدید