X

جابه جایی ۵۰ میلیون مسافر با بهره برداری از فاز دوم فرودگاه امام خمینی

شماره :
41058
دوشنبه 1402/09/6 ساعت 08:18

از پیشنهاد صفحه «جابه جایی ۵۰ میلیون مسافر با بهره برداری از فاز دوم فرودگاه امام خمینی» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما و در مصاحبه با مدیران فرودگاهی امام خمینی ( ره ) مطرح شد.

جابه جایی ۵۰ میلیون مسافر با بهره برداری از فاز دوم فرودگاه امام خمینی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه میز اقتصاد با حضور  آقایان سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و محمدرضا رحمانی مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیاء به موضوع شهر فرودگاهی امام خمینی؛ قطب هوایی منطقه پرداخت.

در خبر‌ها دیدیم و شنیدیم که عملیات اجرایی فاز دو شهر فرودگاهی فرودگاه امام آغاز شده با مشارکت کشور چین و سایر سرمایه گذارانی که آمدند حضور پیدا کردند برای این که یک هدفی محقق شود که ما تبدیل شویم به قطب اول بار و دوم مسافر. به نظر می‌رسد کمی هدف بلندپروازانه‌ای است وقتی که مقایسه می‌کنیم با کشور‌های منطقه همین جا‌هایی که رفتیم و با ظرفیت‌هایی که اگر یک سری به فرودگاه‌های بین المللی و فرودگاه‌های داخلی انداخته باشیم البته که نمی‌شود تحریم را کتمان کرد، اما یک نگاهی که می‌اندازیم بین کشور‌هایی که در همسایگی ما هستند و وضعیت فرودگاهی و هواپیمایی شان را می‌بینیم یک چیزی با این هدفگذاری که کردیم فاصله دارد.

سوال: اکنون ظرفیت فرودگاه امام به طور کلی چقدر است، اسمی و آنچه که در آنجا محقق می‌شود؟
آقای چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی: هم اکنون شهر فرودگاهی امام خمینی دو ترمینال دارد یکی ترمینال قدیمی است که از ابتدا ترمینال یک آن ساخته شده بود که این ترمینال حدود ۱۰۰ هزار متر مساحت دارد و در حال حاضر ۶ میلیون مسافر را دارد جابجا م کند. ظرفیت این ترمینال ۶ میلیون مسافر است و یکی هم ترمینال سلام است که در ابتدای دولت سیزدهم بعد از سال‌ها به هر حال این ترمینال به بهره برداری رسید و ظرفیت آن ترمینال هم ۵ میلیون مسافر است که در اختیار پرواز‌های زیارتی است، خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌دهد، برابر استاندارد‌های روز دنیا است و این نکته را هم عرض کنم که ما بحث بهسازی ترمینال یک را هم در دستور کار داریم که بزودی هم انجام می‌دهیم. آن بهسازی انجام شود ظرفیت ترمینال یک از ۶ میلیون به ۱۰ میلیون مسافر افزایش پیدا می‌کند.


سوال: سرجمع ظرفیت کل فرودگاه چقدر است؟
 چلندری: در حال حاضر ۱۱ میلیون مسافر است و بعد از آن بازسازی به ۱۵ میلیون مسافر می‌رسد.


سوال: از ۱۱ میلیون چقدرش را داریم استفاده می‌کنیم مثلاً در سال ۱۴۰۱ اگر بخواهیم؟
 چلندری: ۸ میلیون مسافر. ۱۴۰۱ نزدیک به ۷ میلیون بوده، ۱۴۰۲ پیش بینی مان این است که به ۸ میلیون و ۱۰۰ مسافر جابجایی برسد.


سوال: اگر ما بخواهیم ببینیم چند ترمینال دیگر هم قرار است اضافه شود، قرار است این ظرفیت به چقدر برسد؟
 چلندری: ما در فاز دو یک ترمینال ۴۱۰ متری در فاز دو پیش بینی کردیم که با احداث این فاز دو که ۴۱۰ هزار متر است پیش بینی کردیم ۳۵ میلیون مسافر در سال بتوانیم جابجا کنیم.


سوال: یعنی این ۱۵ میلیون را برسانیم ان شاءالله به ۳۵ یعنی ۱۱ میلیون را برسانیم به ۳۵؟
 چلندری: خیر، ۱۱ میلیون و به ۱۵ میلیون برسانیم و ۱۵ میلیون و به ۳۵ تا اضافه کنیم سرجمع می‌شود ۵۰ میلیون.


سوال: تاکنون ۱۱ میلیون ظرفیت اسمی داریم، ظرف چه بازه زمانی می‌رسد به ۱۵ میلیون با آن بهسازی که اشاره کردید؟

 چلندری: ان‌شاءالله نیمه اسفند ۱۴۰۳ به ۱۵ میلیون می‌رسانیم.


سوال: این اتفاقی که افتاده، این مرحله دومی که در فرودگاه امام آنجا احداث شود دقیقاً از چه موقع شروع می‌شود، کارش به چه صورت است؟ چند تا ترمینال دارد و چه شکلی کار انجام می‌شود؟
 چلندری : فرودگاه حضرت امام در واقع در دو فاز طراحی شد، فاز اولش همان سال ۸۴ بود که قرار بود توسط یک شرکت خارجی تکمیل شود، حالا به لحاظ ملاحظات امنیتی این کار اتفاق نیفتاد، فاز یک همین طور کارش را ادامه داد و تا به این لحظه که بنده خدمت شما هستم خرد خرد شرکت‌های هواپیمایی آشنایی که نیاز داشتند ساختند، مختصاتی که نیاز بود در طول این فرودگاه ساخته شده و بالاخره نیاز بود که ما یک فکر اساسی کنیم. از همان ۱۵ سال گذشته دولت‌های مختلف، عزیزانی که در شهر فرودگاه امام بودند خیلی تلاش کردند با شرکت‌های داخلی و خارجی مذاکره کردند که بتوانند فاز دو را به جریان بیاندازند، ولی به دلایل مختلف منابع مالی نتوانستند و الحمدلله با عزم و اراده‌ای که در دولت سیزدهم تعریف شده بود یعنی شعار وزارت راه به عنوان یک وزارتخانه پیشران و پیشرفت برای کشور بود و یک شعاری را برای خودش تعریف کرد به نام ایران راه و در این شعار ایران راه پروژه‌های کلانی در شعوق مختلف حمل و نقل ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی تعریف کرد و حتی حوزه مسکن و این پروژه فاز دو فرودگاه یکی از ابرپروژه‌ها و کلان پروژه‌های راه و شهرسازی بود که در توسعه زیربنا‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تأثیر بسزایی دارد. فرودگاه‌ها موتور محرک و توسعه آن شهر و استان هستند. این پروژه در دستور کار قرار گرفت، یک سال پیش در شهریور ماه سال گذشته با دستوری که خدا رحمت کند مرحوم مهندس قاسمی داد و ما وارد این پروژه شدیم، بسیار خوب پیش رفتیم بعد از سه چهار ماه که ما در این پروژه جلو رفتیم به این رسیدیم که با شرکت چینی مذاکره می‌کردیم نه این که او سرمایه گذار باشد این که او را به عنوان یک پیمانکار استفاده کنیم و از دانش او استفاده کنیم، از تجربه او استفاده کنیم با شرکت چینی وارد مذاکره شدیم از محل منابع داخلی. من این فرمایش حضرتعالی و دوستانی که در خبر عنوان کردند سرمایه گذاری اصلاح کنم، ما از محل منابع داخلی مان داریم این کار را انجام می‌دهیم.


سوال: یعنی طرف چینی هیچ سرمایه گذاری نکرده است؟
 چلندری: خیر، تماماً از محل منابع داخلی است که دولت تأمین کرده، وزارت راه و شهرسازی تأمین کرده منابع اش را و زمانی که آن‌ها تقاضای پیمانکار جز کردند، پیمانکار دست دو به هر حال از ما کردند ما دیدیم این پروژه، پروژه بسیار کلانی است و پیمانکار جز و دست دوم نمی‌تواند این کار را انجام دهد بهترین زمان مناسب دیدیم که از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که تعریف خاصی دارد، تجربه و دانش خاصی دارد، پتانسیل‌های خاصی دارد، قرارگاه را معرفی کردیم و خوشبختانه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با شرکت چینی جور شد و رسید به قرارداد که همزمان با سفر معاون اول محترم ریاست جمهوری به کشور چین، ما رفتیم آنجا به اتفاق سردار عابد فرمانده محترم قرارگاه و این قرارداد را امضا کردیم، دیروز رسماً قرارداد ابلاغ شد و شروع شد و همین الان که بنده خدمت شما هستم همان ماشین آلات و همان تجهیزات مشغول کار هستند که دارند کار را انجام می‌دهند.


سوال: آقای رحمانی قرارگاه سازندگی خاتم دقیقاً چه نقشی ایفا می‌کند برای این که بیاید توسعه دهد، بهسازی کند برای این که در این مرحله دوم احداث فرودگاه قرار است انجام شود شما چه نقشی دارید دقیقاً؟
آقای رحمانی مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیاء: قرارگاه خاتم با توجه به سابقه‌ای که در حوزه حمل و نقل دارد یعنی در حمل و نقل با وزارت راه و شهرسازی همکاری گسترده‌ای دارد در حال حاضر هم پروژه‌های بزرگی را در کشور در حال اجرا دارد. در جریان این تدبیری که وزارت راه کرده بود برای بخش‌های مختلف حمل و نقل ما بودیم. حوزه فرودگاه را امسال در خرداد ماه عزیزان ما مطرح کردند با قرارگاه خاتم ما استقبال کردیم، توانمندی خوبی داریم هم در بخش تجهیزات ماشین آلات، هم بحث فنی و سوابق این کار را هم داریم در حوزه مهندسان مشاور، از این کار استقبال کردیم. در ابتدا صحبت‌ها شده بود که شرکت چینی کل کار را انجام بدهد البته با استفاده از توانمندی‌های داخل که وارد مذاکره با ما که شدند ما بحث پیمانکاری را به این شکلی پیمانکار شرکت چینی شویم نپذیرفتیم و طی صحبت‌ها و جلسات متعددی که داشتیم با هدایت و رهبری مجموعه شهر فرودگاهی وزارت راه منجر به این شد که یک کنسرسیوم و یک مشارکت با شرکت چینی داشته باشیم، مجموعه مشارکت آن توافق نامه‌ای که با هم امضا کردیم منجر به قراردادی شد که در سفر معاون اول رئیس جمهور در چین به امضا و مبادله رسید.


سوال: دقیقاً قرارگاه قرار است چه نقشی ایفا کند. شما سرمایه گذاری می‌کنید، ادوات می‌آورید، تجهیزات می‌آورید یا دانش فنی چقدر از شما است، چقدر با همکاری شرکت چینی است؟
 رحمانی: سیاست وزارت راه در حوزه فرودگاه ابتدا این است که این تکنولوژی روز وارد کشور شود، قرارگاه از نظر اجرای پروژه هیچ مشکلی ندارد و این با سازمانی که در اختیار دارد و تجهیزاتی که در اختیار دارد ما این را خدمت بینندگان عزیز بگویم که مذاکرات قراردادی با قرارگاه تیرماه امسال شروع شد و با سرعت خیلی خوبی پیش رفت هم با طرف چینی که ما باید با آن طرف مشارکت را به نتیجه می‌رساندیم هم با خود مجموعه کارفرما و شهر فرودگاهی و مجموعاً می‌توانم بگویم در ابتدای مهرماه ما تقریباً مذاکرات قراردادی و حقوقی‌مان تمام شده بود حالا بحث‌هایی بود برای امضا مبادلات قرارداد که آن هم خیلی سریع انجام شد و در بحث عملیات اجرایی، بحث کلنگ زنی به جرأت می‌گویم که تقریباً اول آبان مطرح شد که چهارم کلنگ زنی شد. ما در کمتر از ۴۸ ساعت حالا طبق تصاویری که نشان دادند ۱۲۰ دستگاه راهسازی وارد پروژه کردیم و مستقر کردیم و همان جا هم مأموریت دادیم که کار اجرایی را شروع کنند، چون بحث‌های طراحی اش انجام شده بود و برای انجام این کار، چون ما بخش‌های تخصصی داریم، مؤسسات تخصصی داریم برای سرعتی که مدنظر کارفرما بود دو تا مؤسسه تخصصی راهسازی و یک مؤسسه تخصصی پل سازی که حالا سوابقش در تهران مشهود است، پل صدر را ساخته، پل طبیعت را ساخته و در این حوزه هیچ گونه کمبودی ندارد و آماده اند که ان‌شاءالله آن پروژه را در آن زمانبندی که کارفرما مدنظر دارد ان‌شاءالله در فاز اول به نتیجه برسانند. در مورد سهم و درصد اگر نیاز است من عرض کنم.
 رحمانی: دو تا فاز دارد، فاز اول بخش‌های طراحی اش به خاطر همان بحث این که ما بتوانیم یک فرودگاه به روز داشته باشیم، بحث طراحی است، یکی یک بخشی را البته طراحی کل کار.


سوال: یعنی خود احداث فاز دوم خودش دو فاز می‌شود؟
رحمانی: احداث کلاً دو فاز است، فاز اول و فاز دوم. فاز اول که حالا بخشی که حدود ۲۰ درصد کل کار است باز آن بخش اصلی اش طراحی است و تأمین تجهیزات که یک نواقص باند‌های موجود است و طراحی کل حالا مجموعه فاز دو فرودگاهی که از این فاز ۴۰ درصدش متعلق به سهم قرارگاه است، ولی از مجموع ۲ و نیم میلیارد دلار تقریباً ۸۰ درصدی می‌شود بگوییم در سبد کاری قرارگاه خاتم است.


سوال: این ۲ و نیم میلیارد دلار آورده شما است یا چگونه مراحل مالی اش طی می‌شود؟ یعنی چه کسی سرمایه گذاری می‌کند؟
 رحمانی: یک حرکت خوب در کشور شروع شده، این قرارگاه از بسته تأمین مالی استفاده می‌کند، یعنی ما این آمادگی را اعلام کردیم خدمت دولت نه حالا در این پروژه، در یک طرح بزرگ به نام تلاش و خدمت که ما از خرداد امسال مذاکره کردیم با خود ریاست محترم جمهوری که تا پایان سال ۱۴۰۳ صد و ۳۰ تا پروژه بزرگ کشور را به اتمام برسانیم با تأمین آن منابع و موضوعاتی که دارند. این تأمین منابع که از مجموع بودجه عمرانی کشور این هم خوب است من خدمت بینندگان بگویم همیشه می‌گویند قرارگاه خاتم سپاه مثلاً این توانمندی را دارد، لابی می‌کند، مذاکره می‌کند، ولی از مجموع بودجه عمرانی ۴ و نیم درصد مال ما است، یعنی پروژه‌هایی که ما داریم انجام می‌دهیم ۴ و نیم درصدش مال قرارگاه خاتم است بقیه مربوط به پروژه‌هایی است که در سایر پیمانکار‌ها که خیلی از آن‌ها با ما همکاری دارند و دارند کار می‌کنند.
اینجا بسته‌ای که مطرح شده ما هم قابلیت دریافت نفت خام را داریم، هم بحث مالی را خود شهر فرودگاهی مطرح کردند که از منابع مالی، هم بودجه عمرانی و هم تهاتر ملک که ما یکسری پروژه‌ها با این بحث استفاده از مولدسازی.


سوال: جزئیاتش را می‌توانید بفرمایید که چگونه است؟
 رحمانی: هنوز به آن جزئیات وارد نشدیم، ولی خیلی از پروژه‌های همین اطراف تهران را ما با مولدسازی ساختیم.


سوال: یعنی در ازای اینم مثلاً شهر فرودگاهی باید به شما ملکی بدهد؟
 رحمانی: حالا من مثال واقعی می‌زنم، متروی پرند که الان آماده است و آماده افتتاح ریاست جمهوری است با یک مولدسازی که تقریباً امسال دست ما را گرفت یعنی صحبت آن ابتدای سال گذشته بود یک بخش از زمین طبیعی‌مان الحاق شد به شهر پرند روی آن نقشه تفکیکی گذاشتند، آن را واگذار کردند به مجموعه هلدینگ در قرارگاه خاتم سپاه، ما با استفاده از فروش همان زمین‌ها مترو پرند را ۱۹ کیلومتر در سریعترین زمان ساختیم، پروژه‌ای که فاز اول آن تا فرودگاه امام مثلاً ۹۶ افتتاح شده بود سال‌ها تا ۱۴۰۰ این همین جور مسکوت و راکد مانده بود، آرزوی چندین ساله مردم پرند بود و اصلاً جزو الزامات شهر‌های اطراف بود.


سوال: برای فرودگاه کجا را با کجا تهاتر می‌کنید؟
 رحمانی: خود شهر فرودگاهی امکانات را دارد حالا جدای از این که این قانونی که برای بحث تهاتر و مولدسازی هم آمده امکان را به خود وزیر محترم راه و شهرسازی می‌دهد که از منابع دیگر هم کمک بگیرند.


سوال: آقای چلندری دقیقاً قرار است که شرکت چینی چه اتفاقی رقم بزند، چون اشاره کردید به انتقال دانش و فناوری و تکنولوژی‌ها در کنار قرارگاه سازندگی خاتم قرار است که این همکاری‌ها چگونه پیش برود، چه تقسیم بندی بین این‌ها وجود دارد؟
 چلندری : ما با توجه به این که نسبت به کشور‌های منطقه از نظر ساختار فرودگاهی تعارف نداریم، بسیار عقب هستیم و آن توسعه‌ای که باید در زیرساخت‌های فرودگاهی ما می‌شده به واقع انجام نشده و مورد گلایه و انتقاد مردم و مسئولان کشور است، شخص محترم ریاست جمهوری چندین بار تاکید داشتند که باید یک اقدام اساسی شود، به همین دلیل ما وارد مذاکره شدیم. مذاکرات بسیار طولانی را داشتیم، بازدید‌های زیادی را از فرودگاه‌های مختلف کشور‌های مختلف داشتیم از جمله کشور چین و این شرکت که به هر حال فرودگاه داکسینگ چین که فرودگاه مطرحی است، فرودگاه به روزی است در دنیا حرف برای گفتن دارد، امکانات روزی برای تعبیه شده، ما در مذاکراتی که با شرکت چینی داشتیم تمام طراحی این ترمینال براساس الگو‌های معماری اسلامی ایرانی این را با آن‌ها نشستیم بحث کردیم، طراحی‌ها تقریباً انجام شده است.


سوال: مشخصاً آن دانشی که به آن اشاره کردید، آن فناوری چیست؟
 چلندری: تجهیزات و امکانات. ما در خیلی از تجهیزات تحریم هستیم، دستگاه‌های چک و بازرسی، دستگاه‌های روشنایی باند، دستگاه‌های کمک ناوبری که هدایتگر هواپیما هستند، این‌ها ساخت کشور‌های اروپایی و غربی است، ولی کشور چین دستاورد‌های بسیار خوبی داشته و من خودم در دو سه مرحله حالا در سنوات قبل و اخیراً از آنجا بازدید کردم.


سوال: می‌آوریم اینجا می‌سازیم یا این که کلاً از آن‌ها وارد می‌کنیم؟
 چلندری : تجهیزات به گونه‌ای است که باید به اینجا بیاید و اینجا سر هم شود، اینجا باید نصب شود دستگاه ها، از جمله دستگاه‌های پل‌های ارتباطی و هواپیما، دستگاه‌های آیلس که سیستم هدایت و فرود و نشست هواپیما است در شرایط جوی مختلف، کل تجهیزات و امکانات و طراحی و نظارت با کشور چین است.


سوال: یعنی طراحی فرودگاه، تجهیزاتی که در فرودگاه است، تقسیم بندی درصدی آن چقدر است؟ چقدر آن داخلی می‌شود؟ چقدر چینی است؟
 چلندری : همین امروز صبح ما جلسه داشتیم بحث ما نزدیک شاید مثلاً دو سه میلیون متر کابل می‌خواهیم، کابل‌ها در کشور ما تولید می‌شود، قطعاً این روا نیست که ما کابل را از چین وارد کنیم، از منابع داخلی تأمین می‌کنیم، هر آن چیزی که در کشور ما داشته باشیم تجهیزات را از داخل کشور تهیه می‌کنیم.


سوال: الان درصد بندی‌شان می‌دانید چگونه است؟
 چلندری : اگر بخواهم بگویم درصد مشخص کردیم، نکردیم، ولی به هر حال خود کشور چین هم تمایل دارد به جای این که بیاید پول حمل و نقل بدهد به یک چیزی مثل کابل، ما کابل‌های خوبی داریم در کشور تولید می‌کنیم، شرکت‌های قابلی داریم.


سوال: صرفاً نه یک محصول، کلاً عرض می‌کنم؟
 چلندری : بله حالا محصولات مختلف، آن چیزی که در کشور داریم ما از کشور تولید می‌کنیم، ولی عمده تجهیزاتی که تجهیزات روز فرودگاهی است قطعاً باید وارد شود توسط کشور چین، همین تجهیزات باز به دو بخش است یک بخشی از تجهیزات باید تجهیزات روز دنیا باشد مثل دستگاه‌های کمک ناوبری که باید تجهیزات اروپایی باشد، به هر حال سه چهار کشور است که این‌ها را می‌سازند، با آن‌ها توافق کردیم، تفاهم کردیم که وارد می‌کنند و الان هم داریم مقدمات کار را فراهم می‌کنیم، آنچه که در خصوص طراحی، تجهیزات و مهندسی و نظارت است توسط کشور چین انجام می‌شود.


سوال: قرارگاه چکار می‌کند؟
 چلندری: کلیه کار‌های اجرا، ساخت ترمینال می‌خواهد انجام شود، ساخت باند‌ها می‌خواهد انجام شود، عملیات اجرایی در مجموع قرارداد شاید حدود ۸۰ درصد کار می‌شود توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام می‌شود.


سوال: ظرفیت مسافری فرودگاه که قرار است برسد ان‌شاءالله طی چند سال به ۵۰ میلیون مسافر؟
 چلندری : ۵ سال.


سوال: از سال ۱۴۰۲ پنج سال حساب کنیم با از سال بعد؟
آقای چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی: از همین الان که داریم با هم صحبت می‌کنیم. فاز دو در واقع ساخت یک فرودگاه جدید است ما در فاز دو یک فرودگاه جدید می‌سازیم که یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری هم جزو آن است، باند پروازی است، برج مراقبت پرواز به ارتفاع یکصد متر است و ساخت یک فرودگاه با اشل بسیار بزرگتر از تمام فرودگاه‌هایی که در حال حاضر در کشور است و داریم استفاده می‌کنیم.

سوال: چند تا باند نشست و برخاست دارد؟
 چلندری : یک باند دارد و یک تاکسی رو موازی، منتها باند بدون محدودیت پروازی برای تمام تایپ هواپیما‌های مختلفی که الان دارند در دنیا نشست و برخاست می‌کنند تا رده‌ای ۳۸۰. این دیده شده در فرودگاه و تمام زیرساخت‌هایی که برای یک فرودگاه نیاز است و همزمان به گونه‌ای دیده شده که همین الان که استارت فاز دو زده شده ما بتوانیم بخش‌های خصوصی بیاوریم که آشیانه‌های تعمیراتی هواپیما اصطلاحاً ما می‌گوییم امارو هواپیمایی و انبار‌های لجستیکی، فعالیت‌های لجستیکی که می‌خواهند شرکت‌ها انجام دهند، بتوانند انجام دهند. یک پتانسیل بسیار خوبی شهر فرودگاه امام خمینی دارد و آن پتانسیل برخورداری از ظرفیت مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی کشور است.


سوال: چقدر این رونق می‌دهد؟
 چلندری : ۴ هزار هکتار از اراضی فرودگاه به منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی ارتباط داده شده که تمام آن فعالیت‌هایی که در مناطق آزاد کشور اتفاق می‌افتد آنجا هم اتفاق می‌افتد.


سوال: یعنی برنامه ریزی جداگانه‌ای برای آنجا دارید؟
 چلندری : الان دارد اجرا می‌شود و سرمایه گذاران و آن کسانی که می‌خواهند کار انجام دهند می‌توانند بدون محدودیت بیایند و باز هم این را عرض کنم ما الان به ۶۴ نقطه دنیا پرواز داریم، به ۳۲ کشور داریم پرواز مستقیم انجام می‌دهیم، ۴۳ شرکت هواپیمایی دارد پرواز می‌کند، این پتانسیل بسیار بسیار خوبی است که در هیچ یک از فرودگاه‌های کشور، در هیچ یک از مناطق آزاد کشور نداریم.


سوال: قرار است این افزایش پیدا کند؟
 چلندری : بله، ما در ظرف یک سال و نیم ۱۰ شرکت هواپیمایی درخواست پرواز داشتند و اضافه شدند. اقدامات بسیار خوبی اتفاق افتاده و شک ندارم که ان‌شاءالله با استارت این پروژه‌ای که الان دارد زده می‌شود درخواست‌های بسیار زیادی از شهر فرودگاهی برای افزایش پرواز‌ها و سرمایه گذاری‌ها انجام خواهد شد.


سوال: آقای رحمانی الان ترتیب و اولویت کار به نظر می‌رسد که اول شما باید کار را انجام دهید بعد تجهیزات بیاید و نصب شود، شما برنامه زمانی‌تان چگونه است مثلاً تا پایان سال، سال بعد، در این پنج سالی که قرار است کل کار انجام شود چگونه کار را پیش خواهید برد، طبق چه برنامه زمانی؟
 رحمانی: همان جوری که آقای چلندری فرمودند فاز اول این پروژه بنا به درخواست وزیر محترم راه و شهرسازی پایان ۱۴۰۳ است یک بخشی تکمیل باند موجود است که در شمال فروگاه است که یک مؤسسه مختص آن کار گذاشتیم که کار‌های آن را شروع کردند، باند جنوبی است و تاکسی وی است که باز یک مجموعه اجرایی مختص آن کار گذاشته یعنی یک این کارگاه‌های متفاوت هستند که ما بتوانیم به یک زمانبندی برسیم.


سوال: این‌ها را تا آخر سال انجام می‌شود؟
 رحمانی : تا پنج سال آینده، حالا ممکن است آن باند شمالی اتفاق در آن بیافتد، کارگاه دارند، بحث پل‌های ارتباطی دارند که بتوانند بین دو تا باند حتی هواپیما که یک پل خاص است یعنی این تخصص و تکنیک در اختیار قرارگاه است که بتواند آن را اجرا کند که تردد بین دو تا باند داشته باشد هواپیما. این‌ها در فاز اول است که ان‌شاءالله تا پایان سال آینده. ولی ما برنامه‌ای که ریختیم و درخواستی که کارفرما از ما دارد این است که برای بحث کار‌های اولیه فاز دو هم شروع شود یعنی مثلاً بحث ترمینال، این‌هایی که طراحی‌هایش انجام شده مراحل نهایی است، آن ترمینال اصلی که ۴۱۰ هزار متر مربع است ما بتوانیم بحث‌های فوندانسیون آن را شروع کردیم. بخش‌های مختلفی دارد، چون ما در آن محدوده مستقر هستیم مثلاً مترو فرودگاه را ما اجرا کردیم و ادامه دادیم و یا قطار سریع السیری که برایش تعبیه شده که از آنجا رد می‌شود تهران و اصفهان که فعال است بخش قم - اصفهان؛ و همچنین بخش‌هایی که مثلاً ارتباط به شبکه آزادراهی که آزادراه کمربند جنوبی را ما اجرا کردیم در سنوات گذشته این‌ها همه مرتبط هستند که ان‌شاءالله فرودگاه را به یک هاپ خیلی خوب حداقل کشور و با ظرفیت‌هایی که کشور ایران دارد که ان‌شاءالله با ظرفیتی که کشور دارد برای مسیر کریدوری شرق به غرب واقعاً می‌تواند خیلی زود به آن جایگاه و به آن حجم خیلی بیشتر از این که پیش بینی کردند پیدا کند و منتقل شود.


سوال: در گزارش‌ها هم دیدیم که اشاره می‌شود این فرودگاه، فرودگاه سبزی است یعنی قرار است از انرژی‌های تجدیدپذیر هم استفاده شود، شما در این زمینه کار انجام خواهید داد یا نه شرکت دیگری است؟
 رحمانی : در طراحی‌ها مثلاً بحث نیروگاه خورشیدی را دیدند، مصالحی که استفاده می‌شود مطابق با استاندارد و تأییدیه‌های زیست محیطی است و حالا شاید آقای دکتر چلندری بتوانند جزئیات بیشتری را بگویند.


سوال: آقای چلندری شما بفرمایید؟
 چلندری : ما نیاز بود که یک فرودگاهی را ببینیم، مطالعه کنیم مطابق با تمام استاندارد‌های روز دنیا که بتواند تأییدیه‌های هم ایکائو و هم پارت ایدیار اروپا که آمده وضع کرده ما این‌ها را بگیریم، به خاطر همین تمام ما به گونه‌ای این فرودگاه را در مطالعات‌مان طراحی کردیم که تمام انرژی‌های تجدیدپذیر را در آن دیدیم.


سوال: چقدر است ظرفیت اش، استفاده از انرژی خورشیدی مثلاً چقدر است؟
 چلندری : بالای ۵۰ درصد دیدیم که بتوانیم استفاده کنیم، بتوانیم خودمان انرژی تولید کنیم، بتوانیم خودمان تمام منابع آبی را تأمین کنیم، تمام این آبی که در سیستم استفاده می‌شود به گونه‌ای برگشت شود و تمام این‌ها دیده شده، مطالعات زیادی روی این‌ها انجام شده است، آقای لیکان که مدیرعامل شرکت هائوکان بود دیروز در سخنرانی‌شان اعلام کردند که ما داریم از انرژی سبز استفاده می‌کنیم، از تبدیل انرژی داریم استفاده می‌کنیم و این‌ها جزو اولویت‌های ما است و توصیه‌های ایکائو است، این فرودگاه برابر استاندارد‌های روز مطالعه شده، عرض کردم که در پارت‌ای دی آر که اروپا آمده وضع کرده که فرودگاه باید چه استاندارد‌هایی داشته باشند تمام آن‌ها در مطالعات ما دیده شده و یک اشاره‌ای هم کنم به سوالی که شما از آقای مهندس رحمانی کردید ما به خاطر این که بلافاصله بعد از انعقاد قرارداد کار را شروع کنیم و بتوانیم هر چه زودتر فرودگاه را در چرخه بیاوریم و بتوانیم استفاده کنیم، عمده استفاده ما در فاز دو بحث نشست و برخاست پرواز‌ها است. ما کار را به دو قسمت تقسیم کردیم یکی کار‌های زودهنگام است که زودهنگام آمدیم تکمیل باند‌های پروازی، تونل‌های ارتباطی و پل ارتباطی هواپیما‌ها از قسمت جنوبی به قسمت شمالی را برقرار کنیم و پارکینگ هواپیما. این‌ها در آن دیده شده و تمام سیستم ناوبری و سیستم‌های روشنایی باند که این‌ها در نیمه اسفند ۱۴۰۳ ان‌شاءالله به بهره برداری می‌رسد و برج مراقبت پرواز جدید آن که آن برج به عنوان برج زمینی استفاده می‌شود و این برج جدید به ارتفاع ۱۰۰ متر برج مراقبت پرواز جدید است و این کار انجام شود هواپیما‌ها به راحتی نشست و برخاست می‌کنند و می‌توانند به قسمت شمالی بروند، از قسمت شمالی می‌توانند به قسمت جنوبی بیایند. یک نکته‌ای را من عرض کنم که خیلی مهم است، الان خیلی از شرکت‌های هواپیمایی به ما انتقاد می‌کنند پرواز از مشهد آمده، از شیراز آمده، از اصفهان آمده به تهران نشسته، این پرواز می‌خواهد برود کشور عراق، می‌خواهد برود ترکیه، می‌خواهد برود یک پرواز خارجی را انجام بدهد، باید این پرواز خالی بلند شود از فرودگاه مهرآباد بیاید در فرودگاه حضرت امام بنشیند و از فرودگاه حضرت امام مسافر بگیرد برود یک مقصد دیگر، این هواپیما اصطلاحاً ما می‌گوییم موتور می‌اندازد از آن قدرت موتورش کاسته می‌شود، یک چرخه پروازی که مقرون به صرفه نیست، توجیه اقتصادی برای ایرلاین ندارد. ما باید ترمینالی را درست کنیم که شرکت هواپیمایی بتواند همزمان از آن ترمینال هم پرواز خارجی انجام دهد، هم پرواز داخلی که این متحمل هزینه نشود. در اسناد بالادستی دیده شده که باید فرودگاه امام این پتانسیل را داشته باشد که هر دو پرواز داخلی و خارجی هر دو انجام بدهد با توجه به محدودیت‌هایی که مهرآباد دارد. روز به روز است علیرغم این که وزارت راه توسعه فرودگاه مهرآباد را در دستور کارش قرار بدهد، ولی این مهم مورد تقاضای شرکت‌های هواپیمایی به مردم است.


سوال: الان این برنامه وزارت راه است که این اتفاق بیافتد، الان ما یک تقسیم بندی داریم، فرودگاه مهرآباد برای پرواز داخلی‌مان است، فرودگاه امام برای پرواز‌های بین‌المللی مان است، الان قرار است که این اتفاق تغییر کند، برنامه وزارت راه است یا نه؟
 چلندری: قطعاً شرکت‌های هواپیمایی می‌آیند برنامه ریزی می‌کنند پرواز‌هایی که می‌توانند داخلی و خارجی انجام بدهند فرودگاه مهرآباد به فعالیت خودش برای پرواز‌های داخلی انجام می‌دهد.


سوال: عرضم این است که این برنامه وزارت راه است یا صرفاً دارید درخواست شرکت‌ها را مطرح می‌کنید؟
 چلندری : برنامه وزارت راه است.


سوال: از چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟
 چلندری : از زمانی که فرودگاه امام بتواند زیرساخت‌های لازم را بتواند فراهم کند.


سوال: چه زمانی خواهد بود؟
 چلندری : عرض کردم پایان ۵ سال.


سوال: اگر این فاز دو کامل تمام شود بعد از ۵ سال؟
 چلندری : ما فاز دو را همزمان درست است که داریم نیمه اسفند ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسانیم کار‌های زودهنگام آن را، ولی همزمان ما ممکن است دو ماه دیگر، سه ماه دیگر فوندانسیون ترمینال را شروع کنیم، قطعاً فوندانسیون باند را شروع می‌کنیم و خیلی از زیرساخت‌های دیگر مثل نیروگاه برق، مثل تصفیه خانه این‌ها همزمان با این که قرارگاه آمده کارش را شروع کرده آن‌ها هم در دستور کار قرار می‌گیرد و ما باید در طول این پنج سال کل فاز دو را تکمیل کنیم و این ان‌شاءالله هدیه دولت سیزدهم باشد به مردم شریف ایران.


سوال: اشاره کردید که دارید تلاش می‌کنید که فرودگاهی بسازید با استاندارد‌های روز دنیا و رفتید تجربه کشور‌های دیگر را هم دیدید، اول عرایضم اشاره کردم اگر یک گذری از فرودگاه امام داشته باشیم به نسبت فرودگاه‌های همسایه خیلی هم دور نرویم، مثلاً شما اروپا را مثال می‌زنید در کشور‌های حاشیه خلیج فارس کشور‌هایی مثل ترکیه یا چند کشور که راحت می‌شود مثال زد خیلی تفاوت، تفاوت معناداری است شما چگونه می‌خواهید این تفاوت را جبران کنید با توجه به این که اشاره کردید هدف گذاری‌تان این است که قطب اول بار هوایی باشید، قطب دوم مسافری باشید همین طوری ما خیلی خودتان اشاره کردید خیلی عقب هستیم، چگونه این ظرفیت جبران می‌شود؟
 چلندری: واقعیت امر این است در اسناد بالادستی اینگونه تعریف شده ما به عنوان قطب اول بار و قطب دوم مسافر باشیم، ولی فاصله زیادی داریم، این که می‌گویم فرودگاه امام هاب منطقه شود این نیست که مقام اول را کسب کند می‌تواند به عنوان هاب اول منطقه فعالیت کند. شرایط بسیار خوب و استراتژیک ایران در کشور‌های منطقه قرار گرفته، برنامه‌ای که وزارت راه دارد برای فعال کردن کریدور شمال به جنوب، غرب به شرق، جاده ابریشم دارد برنامه ریزی می‌کند و اگر بخواهد این کریدور به جریان بیافتد، شما می‌دانید که برای وصل کردن شبه قاره هند به کشور‌های اروپایی، آسیایی و آسان چقدر ایران تأثیر‌گذار است و چقدر می‌تواند نقش ایفا کند، مهم این است که ما در منطقه حرف داشته باشیم که ان‌شاءالله با احداث این فاز دو می‌توانیم در منطقه حرف برای گفتن داشته باشیم.


سوال: یک تقسیم بندی مالی اش را هم بفرمایید که فرمودید که چینی‌ها که اساساً پولی وارد نمی‌کنند، سرمایه گذاری نمی‌کنند، صرفاً تجهیزات می‌آورند. سهم دولت چقدر است، چقدر آن را از تهاتر نفت می‌دهد، چقدر می‌خواهد از تهاتر ملک دهد، چقدر از بودجه استفاده می‌کند تا برسیم به آن سقف ۲ و نیم میلیارد که عنوان شد؟
 چلندری : شرکت شیمی هاکان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء پیمانکار وزارت راه و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) هستند، این که منابع مالی از کجا تأمین شود ما شعوق مختلف را پیشنهاد دادیم. از منابع داخلی شهر فرودگاهی است که هنوز مشخص نکردیم، ولی همین الان من اعلام کردم در حد ۱۰۰ میلیارد تومان، ۲۰۰ میلیارد تومان من تزریق می‌کنم که پروژه بتواند کار‌های روزمره اش را انجام بدهد. ما فاز اول‌مان ۵۰۰ میلیون یورو است، ۵۰۰ میلیون دلار برآورد کردیم، قرارداد یورویی است، ولی ۵۰۰ میلیون دلار است، برآورد کردیم و تأمین شده، بحث تهاتر زمین است، تهاتر‌های مختلفی است.


سوال: این ۵۰۰ میلیون دلاری که می‌فرمایید جزئی‌تر آن را می‌توانید بگویید که منابع اش کجاست؟
 چلندری : منابعی که در اختیار دولت و وزارت راه است، نگرانی روی آن نیست و دولت عزم خودش را جزم کرده که این پروژه را به مردم هدیه بدهد.


سوال: از دانش بنیان‌ها هم استفاده کردید؟
 چلندری : در بحث منطقه آزاد بله، ولی هنوز در این پروژه، چون مطالعات با کشور چین بود هنوز ورود نکردند و قطعاً استفاده می‌کنیم که بتوانیم ان‌شاءالله یک فرودگاه خوب به مردم هدیه بدهیم.

X