توسعه هوایی یا ریلی؟

شماره :
45195
سه شنبه 1403/08/1 ساعت 14:29

از پیشنهاد صفحه « توسعه هوایی یا ریلی؟ » به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)را فراموش کنیم

توسعه هوایی یا ریلی؟

 

 

در حالی که قرار بود فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل موقعیت تزانزیتی کشورمان به هاب هوایی منطقه تبدیل شود اما اینک برخی کارشناسان حمل و نقل  می گویند با توجه به از دست رفتن این فرصت، حتی اجرای فازهای توسعه این فرودگاه هم دیگر توجیه اقتصادی ندارد و بهتر است منابع مالی موجود برای اتمام خطوط ریلی ناتمام هزینه شود.

به گزارش تین نیوز، شماری از کارشناسان می گویند تبدیل شدن فرودگاه امام خمینی(ره) به هاب یا قطب حمل‌ و نقل یا مرکز تبادل سفر دیگر امکان پذیر نیست و فرصت ها برای رسیدن به این هدف از دست رفته است.

به اعتقاد کارشناسان، فرودگاه امام خمینی(ره) دیگر حتی در تعریف لغتی هاب هوایی نیز نمی گنجد چرا که هاب منطقه‌ای مرکزی است که مقصد اکثر سفرهای حمل‌ونقل همگانی است و سفرها از آنجا به مناطق دیگر توزیع می‌شود.

این کارشناسان همچنین می گویند فرودگاه امام خمینی(ره) حتی در بحث زیرساختی و شکل و شمایل و معماری نیز با آنچه در جهان مشاهده می شود متفاوت است چرا که تقریبا همه این کشورها ، کار معماری و حتی ساخت فرودگاه هاب خود را را به چند کشور و کمپانی معدود سپرده اند که در لین زمینه تجربه دارند و ما در شرایط تحریم به واردات چنین خدمات فنی مهندسی دسترسی نداریم.

کارشناسان تاکید می کنند ترمینال فرودگاه اگرچه خاص است اما نهایتا شبیه ترمینال های اتوبوسرانی طراحی شده است.

به گزارش تین نیوز، یکی دیگر از دلایلی که کارشناسان را به این باور رسانده که فرودگاه  نیاز به توسعه ندارد، تعداد ناوگان هوایی کشور لست.

به گفته آنان، برای توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)ناوگان مدرن و کاملی از مجموعه هواپیماهای کوتاه برد ، میان برد و برد بلند نیاز است که ما نداریم.

ضمن این که از نظر روابط بین المللی فرودگاهی به خاطر تحریم ها دچار مشکل هستیم.

 کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی با در در وضعیت فعلی، هیچ هزینه اضافی برای توسعه فرودگاهی اقتصادی نیست و بهتر است منابع مالی موجود برای تکمیل و ساخت ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی هزینه شود.

X