بوئینگ 737 مکس 8
هواپیمای بوئینگ 737 مکس 8 نسل جدید هواپیماهای بوئینگ 737 است که به طور قابل ملاحظه ای سوخت کمتری نسبت به هواپیماهای بوئینگ پیش از خود مصرف می کند. Boeing 737 MAX 8 با کمترین میزان انتشار کربن، به حفظ محیط زیست بسیار کمک می کند و از آخرین فناوری ها در موتور خود بهره می برد.
به گزارش تین نیوز، در سال 2006 شرکت هواپیماسازی بوئینگ شروع به اقدامات لازم برای جایگزین کردن بوئینگ 737 با یک مدل جدیدتر و طراحی شکیل تر کرد که بتواند در ادامه ساخت و عرضه بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر وارد بازار شود.
بوئینگ 737 مکس چهارمین نسل از هواپیماهای سری 737 بوئینگ است که برجسته ترین تغییر این هواپیما نسبت به نسل پیشین، استفاده از موتورهای جدید LEAP-B۱ و همچنین کاهش ۱٪ در احتراق بهتر با در نظر گرفتن طرح جدید بال های آن که موسوم به winglet است که ره آورد آن افزایش میزان مسافت قابل طی توسط مکس 737 است.
بیشتر بخوانید:
ترکیه، قطر و امارات پروازهای خود را به ایران لغو کردند/پروازهای خارجی ۲ استان برقرار است/ علت لغو پروازها چیست؟
بیشتر قطعات این هواپیما ارتقا یافته اند که بازدهٔ آن را نسبت به 737 فعلی، 14 درصد بهتر می کنند. طبق ادعای بوئینگ مدل 737 مکس نسبت به رقیب اصلی خود ایرباس 320 نئو تا هشت درصد هزینه های عملیاتی کمتری در هر صندلی دارد.
بوئینگ 737 مکس برای نخستین بار در دسامبر 2015 (آذر 1394) رونمایی شد. این هواپیما مجهز به دو موتور توربوفن ساخت شرکت CFM است و قادر به پرواز در مسیرهای 7 تا 9 هزار کیلومتر است.
بوئینگ 737 مکس از 149 صندلی تا 220صندلی را پوشش می دهد.
هواپیمایی فلای دبی که اوایل سال 2018 هواپیمای Boeing 737 MAX 8 را به ناوگان هوایی خود افزود، اولین ایرلاینی در خاورمیانه بود که این هواپیما را مورد استفاده قرار داد. این هواپیمای جدید و دوستدار محیط زیست، با بیشترین راندمان سوختی، مقدار تولید کربن بسیار پایین، وعملکرد قابل اعتماد، تجربه سفری دلپذیر و خوشایند را از ابتدا تا انتهای سفر، برای مسافران خود رقم می زند.
سوانحی که بوئینگ 737 مکس 8 تاکنون داشته است عبارت است از:
1- در 29 اکتبر 2018 (۷ آبان 1397)، یک فروند هواپیمای 737 مکس 8 متعلق به شرکت لاین ایر در دریای جاوه، اندونزی سقوط کرد. تمامی 189 سرنشین این هواپیما که از جاکارتا عازم پانگ کال پینانگ، اندونزی بودند، در این حادثه جان باختند. این حادثه 13 دقیقه پس از پرواز از فرودگاه بین المللی سوئکارنو - هتا رخ داد. هواپیمای حادثه دیده تنها 2 ماه بود که در خطوط هوایی لاین ایر جاکارتا پرواز می کرد.
2-روز یکشنبه (10 مارس/ 19 اسفند) 157 نفر بر اثر سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 ماکس 8 خطوط هوایی اتیوپی جان خود را از دست دادند. کمی پیش تر در اکتبر سال 2018 یکی دیگر از این هواپیماها در اندونزی سقوط کرد و 189 سرنشین آن جان باختند.
در هر دو مورد، سانحه کمی پس از شروع پرواز و در حالت اوج گیری هواپیما، رخ داده است. در مورد سقوط هواپیمای اندونزی کارشناسان احتمال می دهند که یک نرم افزار ویژه سیستم کنترل که توسط بوئینگ برای مدل 737 مکس 8 طراحی شده، عامل حادثه بوده است.
شرکت بوئینگ اما همچنان اصرار دارد که هیچ ریسک امنیتی در این هواپیماها وجود ندارد و قول تکمیل و تصحیح سریع نرم افزار سیستم کنترل این مدل از هواپیماهای بوئینگ را داده است.
اروپا، استرالیا و بسیاری از کشورهای آسیایی پس از سقوط دومین هواپیمای بوئینگ 737 مکس۸ برای این مدل ممنوعیت پرواز وضع کردند. روز چهارشنبه (۱۳ مارس/ ۲۲ اسفند) کشورهای نیوزلند، ویتنام، صربستان و مصر هم به این فهرست اضافه شدند.
با وجود این تعداد شرکت های هواپیمایی که در حال حاضر از بوئینگ 737MAX8 در ناوگان خود استفاده می کنند کم نیستند. در تصویر زیر می توانید تمام شرکت های هواپیمایی کاربر بوئینگ 737MAX8 مشاهده کنید.
- 13 بازدید