با بزرگ ترین هواپیماهای جهان آشنا شوید!
در این مطلب به بزرگترین هواپیماهای موجود در جهان خواهیم پرداخت. در بین این هواپیماها، نمونههای مسافری، باری و نظامی وجود دارند.
برخی از هواپیماها وجود دارند که طول آنها از یک استخر سایز المپیک بزرگتر است.
وزن برخی از آنها از سنگینترین تانکها نیز بیشتر است.
و ارتفاع برخی از آنها از یک ساختمان ۵ طبقه نیز بالاتر میرود.
در ادامه به معرفی بزرگترین هواپیماهای حال حاضر جهان خواهیم پرداخت.
آنتونوف An-225
با در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای اندازه، آنتونوف ۲۲۵ بزرگترین هواپیمای موجود در جهان است.
تنها یک دستگاه از این هواپیما در دهه ۱۹۸۰ توسط آنتونوف در اوکراین تولید شده است.
هدف اصلی از تولید این هواپیما جابجایی شاتل فضایی بوران بود.
در کنار این باید بوستر راکتی انرژیا متعلق به شوروی سابق نیز با این هواپیما حمل میشد.
با این وجود پس از فروپاشی شوروی، An-225 بیشتر برای حمل و نقل باری مورد استفاده قرار گرفت.
آنتونوف ۲۲۵ با حداکثر وزن برخواست ۷۱۰ تن، سنگین وزنترین هواپیمای تاریخ است.
این هواپیمای غول پیکر رکورد جابجایی باری به وزن بیش از ۲۵۰ تن را نیز در کارنامه دارد.
همچنین رکورد حمل بار یک تکهای به وزن ۱۸۹ تن نیز در اختیار آنتونوف ۲۲۵ است.
در بخش ابعاد، فاصله نوک دو بال آنتونوف ۲۲۵ به ۸۸ متر میرسد.
از این نظر نیز آنتونوف ۲۲۵ بزرگترین در بین هواپیماهایی است که در حال حاضر در وضعیت پروازی قرار دارند.
این هواپیما از ۶ موتور غول پیکر نیز استفاده میکند که قدرتی باور نکردنی دارند.
سوپر گوپی
هواپیمای سوپر گوپی یک غول واقعی بود که توسط ناسا استفاده میشد.
ناسا از این هواپیما برای حمل و نقل قطعات راکتها و فضاپیماها استفاده میکرد.
سوپر گوپی در حقیقت براساس بوئینگ C-97 استراتوفرایتر ساخته شده بود، ولی از سازهای بالن مانند استفاده میکرد.
ساخت سوپر گوپی به سال ۱۹۶۵ بر میگردد.
این هواپیمای بزرگ توربوپراپ بعدها با ایرباس بلوگا جایگزین شد.
با این وجود ناسا همچنان علاقه زیادی به سوپر گوپی دارد و همچنان از آن استفاده میکند.
لاکهید C-5 گلکسی
لاکهید C-5 گلکسی با قابلیت حمل باری به وزن ۱۳۵ تن، بزرگترین هواپیمایی است که تاکنون توسط ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.
C-5 گلکسی میتواند دو تانک M1 آبرامز، ۱۶ عدد خودروی هاموی و ۳ هلیکوپتر بلک هاوک را درون خود جای دهد.
گلکسی همچنین در حالت خالی، بدون نیاز به سوختگیری هوایی، میتواند بیش از ۱۳ هزار کیلومتر مسافت را طی کند که این عدد در بین هواگردهای نظامی جهان بالاترین است.
زمانی که ارتش آمریکا بخواهد حجم زیادی از تجهیزات و سرباز را جابجا کند C-5 گلکسی بهترین گزینه است.
بوئینگ ۷۴۷ دریم لیفتر
در دهه ۲۰۰۰ بود که بویینگ متوجه شد به یک هواپیمای باری با فضای بار بزرگ نیاز دارد تا بتواند قطعات بدنه بزرگ بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر را جابجا کند.
دلیل این نیاز این بود که قطعات بوئینگ ۷۸۷ در نقاط مختلف جهان ساخته میشوند.
نیاز بود تا این قطعات بزرگ سریعا به خط تولید مونتاژ نهایی بوئینگ در آمریکا منتقل شوند.
برای رفع این نیاز بوئینگ اقدام به ایجاد تغییراتی در بزرگترین محصول خود یعنی ۷۴۷ کرد تا فضای بار این هواپیما را افزایش دهد.
دریم لیفتر با فضای بار ۶۵ هزار فوت مکعب، بیشترین فضای حمل بار را در بین هواپیماها دارد.
این هواپیما میتواند باری با حجم ۳ برابر بیشتر از ۷۴۷ فرایتر را حمل کند.
بوئینگ ۴ فروند از این هواپیما را تولید کرده است که هر یک از آنها میتوانند تا ۱۲۵ تن بار را حمل کنند.
آنتونوف An-124 روسلان
غول دیگری که آنتونوف طراحی کرده است و جزو بزرگترین هواپیماهای جهان دسته بندی می شود، آنتونوف ۱۲۴ روسلان نام دارد.
این هواپیما که توسط ارتش روسیه استفاده میشود، بزرگترین هواپیمای نظامی در جهان است.
روسلان از سال ۱۹۸۴ که تولید شد، به مدت ۳۰ سال بزرگترین و سنگینترین هواپیمای جهان بود.
تا اینکه در سال ۲۰۱۱ بوئینگ ۷۴۷ سری ۸F این عنوان را از روسلان گرفت.
روسلان با قابلیت حمل باری به وزن ۱۶۵ تن حتی از C-5 گلکسی آمریکایی نیز توانایی بالاتری دارد.
این هواپیما هنوز در حال خدمت به ارتش روسیه است.
بوئینگ B-52 استراتوفورترس
بوئینگ B-52 اولین بار در سال ۱۹۵۵ وارد خدمت شد.
نسخه فعلی این بمب افکن استراتژیک با نام B-52H در سال ۱۹۶۱ معرفی شده است.
بوئینگ B-52 را باید به عنوان پدربزرگ نیروی هوایی آمریکا به حساب آورد، چون با وجود سن زیادی که دارد، همچنان کارایی خود را حفظ کرده است و میتواند ضربات سهمگینی را به دشمنان وارد کند.
این بمب افکن میتواند بیش از ۳۱ تن مهمات شامل بمبهای سقوط آزاد عالی تا سلاحهای هستهای را حمل کند.
در حالی که نیروی هوایی آمریکا قصد دارد با عملیاتی کردن B-21 بمب افکن رادار گریز B-2 و بمب افکن مافوق صوت B-1 را از خدمت خارج کند، اما B-52 همچنان به خدمت ادامه خواهد داد.
تنها قرار است موتورهای جدیدی برای B-52 طراحی شود تا راندمان آن افزایش پیدا کند.
با اینکه این هواپیما در ششمین دهه از زندگی خود قرار دارد، ولی نیروی هوایی آمریکا آنقدر این هواپیما را ارتقا داده است که میتواند موشکهای دور برد و موشکهای کروز رادار گریز با کلاهک هستهای را نیز شلیک کند.
ایرباس بلوگا
نام اصلی بلوگا، ایرباس A300-600 سوپر ترانسپورتر است.
این هواپیما نیز مانند دریم لیفتر بویینگ برای حمل قطعات بزرگ هواپیما طراحی شده است.
بلوگا در سال ۱۹۹۵ وارد خدمت شد و فورا در اروپا جای سوپر گوپی را گرفت.
قطعات هواپیماهای ایرباس در کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا ساخته میشوند.
بلوگا با فضای بار ۳۷ متری و قابلیت حمل ۵۲ تن بار میتواند قطعات بزرگ ایرباس را به خط مونتاژ نهایی ایرباس حمل کند.
بوئینگ ۷۴۷
با اینکه دریم لاینر نیز در این لیست حضور دارد، اما این هواپیما تنها بخشی از خانواده بزرگ ۷۴۷ است.
تا به حال بیش از ۱۵۰۰ فروند بویینگ ۷۴۷ تولید شده است و در بخشهای حمل و نقل مسافری و باری فعالیت میکنند.
این هواپیما حتی به عنوان هواپیمای فرماندهی و هواپیمای رییس جمهور آمریکا نیز خدمت میکند.
ناسا نیز از یک دستگاه ۷۴۷ به عنوان تلسکوپ هوایی استفاده میکند.
در حال حاضر به دلیل وجود هواپیماهای باریک پیکر با برد بالا و قابلیت عبور از روی اقیانوس، دیگر خط تولید ۷۴۷ متوقف شده است.
ولی این هواپیما به عنوان تنها هواپیمای ۴ موتور پهن پیکر ساخت آمریکا در تاریخ خواهد ماند.
بوئینگ C-17 گلاب مستر
با اینکه C-5 گلکسی بزرگترین هواپیمای نیروی هوایی آمریکا است، ولی هواپیمای ترابری اصلی این نیرو C-17 گلاب مستر ساخت بوئینگ است.
این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۱ انجام داد.
از آن زمان تا کنون ۲۷۹ فروند از این هواپیمای باری تولید شده است.
بوئینگ C-17 میتواند ۸۵ تن بار را حمل کند و توانایی انجام عملیات جابجایی نیرو و بار را در سراسر جهان دارد.
از دیگر تواناییهای گلاب مستر باید به قابلیت تبدیل به بیمارستان و توانایی پرتاب بار از هوا نیز اشاره کرد.
ایرباس A380
ایرباس A380 رقیب اروپایی بویینگ ۷۴۷ است و عنوان بزرگترین هواپیماهای جهان در بین مسافری ها را با خود یدک میکشد.
این هواپیما توانایی حمل حداکثر ۸۵۰ سرنشین را دارد و در مسیرهای بلند به کار گرفته میشود.
ولی درست مانند ۷۴۷، A380 نیز به مرور جای خود را به هواپیماهای کوچکتری با برد مشابه خواهد داد.
تا به حال ۲۲۲ فروند از A380 تولید شده است.
خطوط هوایی امارات با ۱۰۱ فروند بزرگترین کاربر این هواپیما است.
ایرباس A380 واقعا یک اتوبوس هوایی است و میتواند بیشتر از هر هواپیمای دیگری مسافر حمل کند.
مک دنل داکلاس KC-10 اکستندر
مک دنل داگلاس KC-10 بزرگترین هواپیماهای جهان از نظر سوخت رسانی است.
این هواپیما از سال ۱۹۸۱ عملیاتی شده است.
KC-10 اکستندر میتواند تا ۵۲ هزار و ۲۵۰ گالن سوخت را با خود حمل کند.
چنین میزان سوختی ۱۷۵ تن وزن دارد.
اکستندر برای جایگزینی بوئینگ KC-135 طراحی شد که ۲۵ سال از آن قدیمیتر بود.
نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر قصد خرید تانکر هوایی جدید بوئینگ KC-46 پگاسوس را دارد.
KC-46 هواپیمایی بهینهتر و پیشرفتهتر از KC-10 است، ولی KC-46 تنها میتواند ۷۰ تن سوخت را با خود حمل کند.
KC-10 سوخت جت را در ۳ مخزن جداگانه در بالهای خود و یک مخزن در بخش بار هواپیما حمل میکند.
این سوخت رسان توانایی حمل ۷۵ سرنشین را نیز دارد.
استراتولانچ
استراتولانچ هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است، ولی یک هواپیمای بسیار غول پیکر است.
این هواپیما با ۶ موتور و دو بدنه از جنس کامپوزیت طراحی شده است و فاصله دو نوک بالهای آن با ۱۱۷متر بیشترین در جهان است.
اگر یک استراتولانچ را در یک زمین فوتبال پارک کنید، نوک بالهای آن از هر طرف به میزان ۳.۸ متر بیرون خواهند زد.
این هواپیما برای حمل راکتهای مخصوص به ارتفاع بالا طراحی شده است.
در ارتفاع بالا راکت از استراتولانچ جدا شده و به فضا میرود.
هدف از این کار حذف مرحله بلند شدن راکت از روی زمین است، چون در این مرحله راکت برای غلبه بر جاذبه زمین سوخت زیادی را مصرف میکند.
برنامههایی برای استفاده از بویینگ ۷۴۷ نیز برای شلیک راکتها به فضا وجود دارند.
بیت ران - حسین ریحانی
منبع: popularmechanics
- 12 بازدید