باتریهای جدید ناسا صنعت هوانوردی را متحول میکند
ناسا موفق به تولید باتری حالت جامدی شده است که با افزایش کاربری هواپیماهای الکتریکی، نویدبخش کاهش چشمگیر عوارض زیستمحیطی صنعت هوانوردی است.
به نقل از برایترساید، اداره ملی هوافضای آمریکا (ناسا) در تحولی پیشگامانه از یک باتری سولفور سلنیوم حالت جامد جدید رونمایی کرد که میتواند به واسطه جایگزینی موتورهای گازسوز سنتی با موتورهای برقی، صنعت هوانوردی را دگرگون کند.
سفر هوایی سهم چشمگیری در تولید گازهای گلخانهای دارد. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، سفرهای هوایی تجاری در ایالات متحده به تنهایی مسئول ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانهای ناشی از صنعت حمل و نقل است.
با این حساب، فناوری نوآورانه ناسا نهتنها به کاهش تولید گازهای گلخانهای دخیل در روند گرمایش زمین منجر میشود، بلکه نویدبخش روی کار آمدن هواپیماهای الکتریکی سریعتر و کارآمدتر است.
در حال حاضر، استفاده از هواپیماهای الکتریکی با چالشهایی همراه است که به نظر میآید ناسا با نوآوری جدید خود به دنبال عبور از آنها است.
برای آنکه پرواز هواپیمای الکتریکی امکانپذیر باشد، باتری آن به چگالی انرژی تقریباً ۸۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم نیاز دارد. از نظر تاریخی، بهترین باتریهای لیتیوم یونی تنها میتوانند به چگالی انرژی حدود ۲۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم دست یابند که با حالت ایدهآل فاصله زیادی دارد.
چالش بعدی، استفاده از مواد آتشزا در باتریهای لیتیومی است که امنیت پرواز را به مخاطره میاندازد.
اما باتری سولفور سلینیومی ناسا حتی بعد از ضربه، انسجام خود را حفظ میکند حال آنکه نمونه اولیه آن دارای چگالی انرژی چشمگیر ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم است که دو برابر باتریهای لیتیوم یون است.
یکی دیگر از چالشهای کلیدی در هوانوردی، لزوم تخلیه سریع انرژی برای تأمین نیروی محرکه مورد نیاز برای برخاستن از زمین است. باتری سولفور سلنیوم ناسا انرژی را ده برابر سریعتر از سایر باتریهای حالت جامد تخلیه میکند و در عین حال از گرما که در زمره عوارض ناشی از تخلیه سریع انرژی است، در امان میماند چراکه قدرت مقاومت آن در برابر دما دو برابر باتریهای لیتیوم یون است.
علاوه بر بهبود ایمنی و چگالی انرژی، تیم تحقیقاتی ناسا توانست وزن باتریهای خود را تا ۴۰ درصد کاهش دهد که این اقدام به افزایش ظرفیت ذخیره انرژی منجر میشود.
با این حال، نباید انتظار داشته باشیم که این باتری به زودیها مصرف تجاری پیدا کند چراکه تولید باتریهای جامد هزینهبر است و هر قطعه جدید هوانوردی پیش از عرضه به بازار باید آزمایشهای دقیق را پشت سر بگذارد و مهر تأیید استاندارد ایمنی بگیرد.
اما جای امیدواری است که در آینده، این فناوری نوآورانه راه را برای حمل و نقل هوایی پاکتر، کارآمدتر و دوستدار محیط زیست هموار کند.
منبع: آنا
- 1 بازدید