آزادسازی نرخ های پروازی می تواند مشکل کمبود بلیت های هواپیمایی را حل کند؟

شماره :
42177
دوشنبه 1402/12/7 ساعت 11:38

از پیشنهاد صفحه «آزادسازی نرخ های پروازی می تواند مشکل کمبود بلیت های هواپیمایی را حل کند؟» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت

آزادسازی نرخ های پروازی می تواند مشکل کمبود بلیت های هواپیمایی را حل کند؟

 

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: اگر نرخ بلیت های پروازی آزاد شود، تقاضای تعدادی از مردم به سمت قطار و اتوبوس می رود و دیگر از هواپیما استفاده نخواهند کرد و هنگامی که مشتریان ایرلاین ها کاهش پیدا کند، رقابت را آغاز می کنند تا مشتری بیشتری جذب کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فرهاد دوایی در خصوص علت کمبود بلیت های هواپیمایی اظهار کرد: این موضوع مربوط به زمان فعلی نیست، چند وقت است که با کمبود بلیت های هواپیمایی مواجه هستیم. اجازه آزادسازی نرخ های هوایپمایی نیز انجام نشده است. اگر این اتفاق رخ می داد، ایرلاین ها وارد رقابت می شدند و نرخ مناسبی برای مسافران ارائه می دادند.

وی افزود: در حال حاضر بلیت قطار درجه یک تقریبا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، آن وقت نرخ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای بلیت هواپیما منطقی است؟ نرخ مصوب بلیت هواپیما این میزان است و اگر ایرلاینی بالاتر از این میزان بلیت بفروشد جریمه خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: وقتی این اتفاق رقم می خورد و اجازه آزادسازی نرخ ها را نمی دهند، ایرلاین ها نیز نمی توانند خدمات دهند. چرا کمک نمی کنند که هزینه ها برای ایرلاین ها کمتر شود؟ سوخت و سایر خدمت گران شده، اما اجازه آزادسازی نرخ ها برای ایرلاین ها را نمی دهند. اگر ایرلاین ها با آزادسازی نرخ ها وارد رقابت شوند، با نرخی متناسب خدمات خود را ارائه می دهند.

دوایی گفت: با این اتفاق ایرلاین هایی که هواپیماهای بهتری داشته و تاخیر کمتری دارند از نرخ بالاتری برخوردار می شوند و ایرلاین هایی که مدام پروازهایشان باطل می شود و تاخیر زیادی دارند، دیگر از رده خارج می شوند، اما در حال حاضر با این وضعیت هیچ وقت شرایط عرضه بلیت های هواپیما درست نخواهد شد.

وی تصریح کرد: مسیر پروازی تهران به مشهد یک ساعت تا یک ساعت و ۱۰ دقیقه زمان می برد، وقتی یک ایرلاین با ۲ یا ۲:۳۰ ساعت زمان پروازی به یک مقصد خارجی می تواند چند برابر بیشتر درآمد کسب کند، چرا باید در مسیرهای داخلی خدمات پروازی بدهد؟ به همین دلیل است که در مسیرهای داخلی بلیت کمیاب شده است، از همین رو اکثر ایرلاین ها ظرفیت های پروازی خود را به مسیرهای خارجی مانند عراق، ترکیه و امارات اختصاص داده اند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر نرخ بلیت های پروازی آزاد شود، تقاضای تعدادی از مردم به سمت قطار و اتوبوس می رود و دیگر از هواپیما استفاده نخواهند کرد؛ آن وقت زمانی که مشتریان ایرلاین ها کاهش پیدا کنند، رقابت را آغاز می کنند تا مشتری بیشتری جذب کنند و در پی آن خدمات بهتری به مسافران ارائه می دهند.

دوایی افزود: در گذشته که نرخ ها آزاد بود، نه کمبودی در بلیت داشتیم و نه گران فروشی رخ می داد. وقتی نمی توانیم تعداد هواپیماها را افزایش دهیم، نباید نرخ هواپیماها را ثابت نگه داریم. اگر ایرلاین ها بخواهند قدرتمند شوند و هواپیما اضافه کنند باید درآمدزایی خوبی داشته باشند. اگر این موضوع را بر عهده بخش خصوصی بگذارند، کار بهتر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با این وضعیت دیگر کسی سراغ قطار و اتوبوس نمی رود و استفاده از این دو وسیله نقلیه عمومی افت پیدا خواهد کرد. این اتفاق قبلا رخ داده است. در گذشته که نرخ ها آزاد بود، مسافران به ایرلاین هایی مراجعه می کردند که قیمت مناسب تری دارند. ایرلاینی که قیمت بالاتری ارائه می داد، با استقبال کمتری مواجه می شد و مجبور می شد قیمت خود را نرمال تر کند.

دوایی با بیان اینکه دولت نباید نرخ پروازی تعیین کند، بلکه باید اجازه دهد ایرلاین ها بر اساس خدماتی که ارائه می دهند، نرخ شان را تعیین کنند، خاطرنشان کرد: اگر نرخ ها آزاد شود، کف قیمت بلیت هواپیما نباید بیشتر از ۲ میلیون تومان باشد. در این شرایط سقف قیمت هواپیما نیز نمی تواند خیلی بالا برود، چرا که ایرلاین ها وقتی نگاه می کنند که رقیب شان با پروازهای بیشتر مسیر تهران به مشهد را با قیمت بهتری ارائه می دهد، مجبور می شوند نرخ خود را کاهش دهند. در این شرایط فقط دلال ها سود می کنند و نه مردم و نه ایرلاین ها از این وضعیت سودی نمی برند.

X