همسان سازی حقوق بازنشستگان در روز شنبه بالاخره تعیین تکلیف شد
همسان سازی حقوق بازنشستگان به شدت اهمیت دارد و برای همین ذهن تمامی افراد را به خودش مشغول کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از مهمترین بخش هایی است که باید به آن رسیدگی شود. برای خیلی از مستمری بگیران همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا نشده است و افراد به دنبال این هستند تا بدانند چه زمانی همسان سازی حقوق بازنشستگان برای آنها اجرا خواهد شد؟ برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
همسان سازی حقوق بازنشستگان در روز شنبه بالاخره تعیین تکلیف شد
عید علی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین، با اشاره به ناترازیِ بین دخل و خرج سازمان تامین اجتماعی گفت: از دولت جدید میخواهیم که در پرداخت بدهیِ سازمان تأمین اجتماعی جدی باشد. تدابیر درست بیندیشد و از همان ابتدا این مسئلهی همسان سازی حقوق بازنشستگان را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با اشاره به تاکید مسئولان فعلی مبنی بر پرداخت بدهی دولت به سازمان گفت: از مدیریتِ فعلی تامین اجتماعی میخواهیم با ما صادق باشند. نگویند بدهیهای دولت به تامین اجتماعی و همچنین بدهی تامین اجتماعی با داروخانهها و بیمارستانها صاف شده است.
وی گفت: هفتهی گذشته با یکی از بیمارستانهای تامین اجتماعی جلسه داشتیم و اعلام کردند که بالای ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش درمان بدهکار هستند. بابت این بدهی بیمارستانها مجبور به کاهش نیرو شدهاند.
کریمی گفت: همین بدهیها سبب شده بیمارستانها نتوانند از پس تعهدات خود به بیماران بر بیایند. ضمن اینکه طبق قانون الزام، صفر تا صد هزینههای درمان باید رایگان باشد، اما اینگونه نیست.
دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین به عدم اجرای متناسبسازی اشاره کرد و گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی نگرانند که قانون متناسبسازی برای آنها به همان پرداخت ۳ میلیون تومان مابهالتفاوت قبل از انتخابات ختم شود. از مسئولان میخواهیم هر چه زودتر تکلیف متناسبسازی را مشخص کنند. همچنین قانون متناسبسازی را برای بازنشستگان تامین اجتماعی باید تغییر داد. امیدوارم دولت و مسئولان بعدی حواسشان به معیشت ضعیف بازنشستگان باشد و متناسبسازی را به نحوی درست به مرحله اجرا برساند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین این شورا در بند (س) تبصره ۶ موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان را از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانسته و این موضوع به تائید رسید.
وی تاکید کرد: البته شورای نگهیان ایراداتی هم به لایحه بودجه وارد دانسته که حتما در جلسات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفته و برطرف خواهد شد.
بازنشستگان همچنان در انتظار واریز فقط یک میلیون تومانِ متناسبسازی!
بازنشستگان از عدم واریز یک میلیون تومان مبلغ متناسبسازی خبر دادند و گفتند: قرار بود، ظرف دو سه روز بعد از واریز مستمریِ ماه قبل (تیرماه)، مبلغ یک میلیون تومان متناسبسازی به حساب بازنشستگان واریز شود، اما نیمی از ماه گذشته و هنوز یک میلیون تومان مبلغ متناسبسازی واریز نشده است.
جمعی از بازنشستگان صندوق کشوری از خلف وعدههای مکرر مسئولان انتقاد کردند.
این بازنشستگان از عدم واریز یک میلیون تومان مبلغ متناسبسازی خبر دادند و گفتند: قرار بود، ظرف دو سه روز بعد از واریز مستمریِ ماه قبل (تیرماه)، مبلغ یک میلیون تومان متناسبسازی به حساب بازنشستگان واریز شود، اما نیمی از ماه گذشته و هنوز یک میلیون تومان مبلغ متناسبسازی واریز نشده است.
همچنین بخوانید:
پیش از این، معاون فنی و امور بیمهای صندوق بازنشستگی کشوری از واریز ماهانه یک میلیون تومان متناسبسازی تا زمان صدور احکام اصلاحی به صورت علی الحساب خبر داده بود. وی اعلام کرده بود که هیچ مشکلی در اجرای این طرح با واریز مبالغ از سوی سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد و بعد از تامین منابع مالی این اقدام صورت میگیرد./چه خبر
پیگیری مسئله واریز نشدن سه میلیون تومان علیالحساب به بازنشستگان
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت، به مسئله واریز نشدن سه میلیون تومان علیالحساب به حساب برخی بازنشستگان(متناسب سازی حقوق بازنشستگان) اشاره کرد و اظهار داشت که این موضوع نیازمند پیگیری جدی است. وی افزود که به دولت در این خصوص تذکر دادهایم.
همچنین بخوانید:
زمانبندی واریز باقی مانده معوقات همسان سازی حقوق بازنشستگان چگونه است؟
لزوم اجرای قانون توسط دولت
این نماینده مجلس تأکید کرد که با توجه به وجود قانون مربوط به متناسبسازی حقوق بازنشستگان ، دولت باید هرچه سریعتر شرایط اجرایی لازم را فراهم کند. حاجی دلیگانی با تأکید بر اهمیت رعایت حقوق بازنشستگان، خواستار اقدامات فوری دولت در این زمینه شد/اندیشه معاصر
جدول واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مرداد
پرداخت حقوق مرداد ماه بازنشستگان مطابق ماههای پیشین از ۲۰ مرداد و با پرداخت مستمری بخش اول بازنشستگانی که نام خانوادگی آنان با حرف الف شروع میشود، آغاز خواهد شد و مستمری بخش دوم بازنشستگان با حرف الف نیز روز ۲۱ مرداد پرداخت خواهد شد.
بر اساس این گزارش، پرداخت حقوق مرداد بازنشستگان تا ۳۱ مرداد و بر اساس حروف الفبا طبق جدول ذیل انجام خواهد شد و بازنشستگان همکار سازمان تأمیناجتماعی آخرین گروه از بازنشستگان خواهند بود که در روز ۳۱ مرداد حقوق خود را دریافت میکنند.
پرداخت حقوق ماهانه به بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان واجد شرایط، یکی از تعهدات اصلی بلندمدت سازمان تأمیناجتماعی است و در این بخش، در حال حاضر بالغ بر سه میلیون و ۸۸۰ هزار خانوار، ماهانه از این سازمان حقوق دریافت میکنند./ایمنا
غفلت مجلس از بازنشستگان «حداقلیبگیر» برای متناسبسازیِ حقوقها
موضوع متناسبسازی قانون بازنشستگان تامین اجتماعی در ابتدا در قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ شکل گرفت که البته واژهای تحت عنوان متناسبسازی در آن ذکر نشد اما، در راستای افزایش حقوق متناسب با تورمهایی که طی سالها ایجاد شده، قانونگذاران ماده ۹۶ را نوشته و براساس آن سازمان را مکلف کردند که میزان کلیه مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.
اما بحث متناسبسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به قانون برنامه ششم توسعه و حتی شاید به کمی ماقبل از آن بازگردد؛ طبق بررسیهای صورت گرفته از قوانین نوشته شده در این زمینه و به اذعان کارشناسان، در تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ و بند ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ مبالغی به صورت یکسان در نظر گرفته شد تا آن را به مستمری مستمریبگیران اضافه کنند. این بحث اما در قانون برنامه ششم توسعه داغ شد که در بند ب ماده ۱۲ آن سازمان تأمین اجتماعی موظف شد مطابق قوانین مربوطه در طول اجرای قانون، حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران را متناسبسازی کند.
همچنین بخوانید:
پایان تلخ علی الحساب پرداختی متناسبسازی حقوق بازنشستگان! | همسانسازی حقوق بازنشستگان با فرمول جدید
اگرچه در طول اجرا، متناسبسازیِ حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همچون سایر صندوقها اجرایی شد، اما نحوه اجرای آن متفاوت بود؛ بهگونهای که چندی پیش، ناهید حیدری، مدیرکل اسبق امور مستمریهای سازمان تامین اجتماعی در توضیح اجرای آن گفته بود: در صندوقهایی که مستخدمان دولت در دستگاههای اجرایی هستند، مستمریها براساس ۹۰ درصد حقوق شاغلان تعریف شده است. در سازمان تامین اجتماعی، در کنار شاخصهای مختلفی مثل افزایش مزایای جانبی، حق مسکن، معیشت، عائلهمندی و حق اولاد که در بحث متناسبسازی لحاظ شد، آنچه که درخصوص حفظ ارزش مستمری لحاظ شد، رساندن فعلی مستمریبگیران به زمان سطح برقراریشان بوده است؛ به عبارتی دیگر ضریب مستمری در زمان برقراری مستمری، محاسبه شد و آنچه که در زمان فعلی کاهش داشته را باید سازمان تامین اجتماعی پرداخت میکرد.
وی بیان کرده بود: در برنامه ششم توسعه، ۷۵ درصد این میزان افت در کلیه مستمریِ مستمریبگیران سازمان تامین اجتماعی تا سال ۱۴۰۰ جبران و متناسبسازی پیاده شد، ۲۵ درصد باقی مانده آن طی سال جاری نیز اعمال شد، اما هدف از متناسبسازی این بود که ۱۰۰ درصد میزان ضریب افت مستمری جبران شود. در حال حاضر برای برقراریهای سازمان تامین اجتماعی موضوع متناسبسازی تا پایان سال ۱۳۹۹ اعمال شده و علی رغم اینکه طبق قانون برنامه ششم کلیه برقراریها تا پایان برنامه ششم مشمول متناسب سازی میشوند، طبق مستندات موجود، برای برقراریهای سال ۱۴۰۰ تاکنون متناسبسازی اجرا نشده و این درحالیست که طی چند سال گذشته افزایشها بر اساس میزان تورم نبوده لذا افتی در مستمری مستمریبگیران حادث شده است.
درنهایت اما با پایان یافتن زمان اجرای برنامه ششم توسعه و تدوین و تصویب قانون برنامه هفتم، قوانین جدیدی برای اجرای متناسبسازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد؛ قانونی که به موجب جزء ۲ بند “ر” ماده ۲۸ آن درخصوص اجرای متناسبسازی، صراحتا در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تأمین اجتماعی را مکلف کرد در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسبسازی مستمری بازنشستگان «غیرحداقل بگیر» اقدام کند، بهنحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب شود.
تصویب ماده قانونی مذکور اما، تنها یک معنی برای حداقلیبگیران سازمان تامین اجتماعی که معادل ۷۰ تا ۷۵ درصد بازنشستگان این سازمان را تشکیل میدهند، داشت و آن عدم توجه به وضعیت معیشت حدود سه میلیون بازنشسته سازمان تامین اجتماعی است که البته به دلیل همین وضعیت دریافت حقوق، از شرایط مطلوب معیشتی هم برخوردار نیستند.
هرچند که با ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و تا زمان احکام و شرایطی که به موجب قانون بایستی تطبیق و اجرا شود، دولت براساس مصوبهای در قانون بودجه، اعلام کرد که علیالحساب مبلغ ۳ میلیون تومان بابت متناسبسازی و معیشت بازنشستگان برای ماههای فروردین تا خرداد پرداخت شود و درنهایت این مبلغ ۱۳ تیرماه به حساب بازنشستگان واریز شد، اما این سه میلیون تومان واریزی برای غیرحداقلیبگیران، در قالب متناسبسازی و برای حداقلبگیران در قالب «کمک معیشت» بود؛ اقدامی که در همان زمان این سوال را در ذهن روشن کرد که آیا واریز این مبلغ تحت عنوان معیشت برای حداقلیبگیران تداوم دارد یا خیر و سرنوشت متناسبسازی بازنشستگان حداقلیبگیر که در حال حاضر حقوق آنها با همسر و یک فرزند میانگین ۱۱ میلیون تومان است، چه میشود؟.
وی ادامه داد: به عبارتی، حداقلیبگیران بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون برنامه محروم شده بودند؛ اولا دولت به صورت علیالحساب برای این افراد مبلغی را واریز کرد و دوما در دولت لایحهای به تصویب رسید که با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد که در صورت موافقت مجلس، حداقلیبگیران هم مشمول این متناسبسازی حقوق بازنشستگان شوند.
اگرچه اکنون دولت اقدام به تدوین و ارسال لایحهای برای متناسبسازی حداقلبگیران تامین اجتماعی کرده، اما غفلت مجلس نسبت به بازنشستگان حداقلیبگیر در زمان تصویب قانون برنامه هفتم توسعه موضوعی غیرقابل چشمپوشی است؛ ماجرایی که اگر دولت به آن ورود نمیکرد منجر به تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی، آن هم برای ۷۵ درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی که بر سر سفرهای با دریافتی حدود ۱۱ میلیون تومانی مینشینند، میشود.
محمدحسنزدا، معاون اسبق امور بیمهای سازمان تامین اجتماعی و کارشناس امور بیمهای در این باره به ایسنا میگوید: سالانه افزایش حقوقها بین حداقلیبگیران و سایر سطوح مساوی نیست؛ به طور مثال در سال جاری حقوق حداقلبگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد و برای سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که معمول هر سال است، تصویب شد. این تفاوت باعث میشود که در آیندهای نزدیک میزان حقوق حداقلیبگیران و بازنشستگان سایر سطوح که در سالهای بیمهپردازی حق بیشتری دارند با حداقلیبگیران، همتراز شوند.
کارشناس امور بیمهای با اشاره به برنامه ششم توسعه تاکید کرد: اگرچه در قانون برنامه ششم توسعه به موضوع متناسبسازی پرداخته شده اما اجرای آن در طول اجرای برنامه راضیکننده نبود، زیرا سیستم و مسئولان تصمیمگیر، میان بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری از این حیث که بازنشستگان کشوری و لشکری دارای پرونده پرسنلی و مدرک تحصیلی بالایی هستند، تفاوت قائل شدند. اما به دلیل اینکه در سازمان تامین اجتماعی اکثریت بازنشستگان و بیمهپردازان کارگر هستند، نمیتوان از نظر سیستمی و رسمی برای آنها دستمزد تعیین کرد و در دوره اجرای قانون برنامه ششم، این موضوع ابتر ماند.
زدا یادآور شد: از سویی دیگر نیز اگرچه در برنامه هفتم توسعه به موضوع متناسبسازی برای غیرحداقلیبگیران در قانون توجه شد اما حداقلیبگیران نادیده گرفته شدند. این درحالیست که در موضوع متناسبسازی قرار بر توجه به قشر ضعیف بود. حال آنکه براساس آمارهای موجود از میان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته سازمان تامین اجتماعی، ۷۰ تا ۷۵ درصد (معادل ۳ تا ۳ میلیون و ۵۱۰ مستمریبگیر) حداقلیبگیرند.
وی درخصوص وضعیت معیشت بازنشستگان حداقلیبگیر و غیرحداقلیبگیر نیز بیان کرد: در حال حاضر مستمری حقوق پایه حداقلیبگیران ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که در صورت دارا بودن اولاد و عائله، میزان مستمری آنها به حدود ۱۱ میلیون تومان میرسد. حقوق غیرحداقلیبگیران تامین اجتماعی نیز حداکثر معادل ۵۱ میلیون تومان است؛ به عبارتی حقوق بیش از سه میلیون بازنشسته تامین اجتماعی بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان است که در قانون برنامه هفتم از متناسبسازی محروم شدند./ایسنا
- 22 بازدید