X

مجلس موافق، نماینده دولت مخالف

شماره :
41014
سه شنبه 1402/08/30 ساعت 17:31

از پیشنهاد صفحه «مجلس موافق، نماینده دولت مخالف» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
انتقال صندوق بازنشستگی هما به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مجلس موافق، نماینده دولت مخالف

به نقل از خبرگزاری ایرنا:

طبق لایحه برنامه هفتم دولت مکلف است در طول برنامه و در قالب بودجه‌های سنواتی نسبت به تادیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اقدام کند.

 به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی نوبت صبح امروز - سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه - مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با بند (ب) و ماده ۲۹ موافقت کردند و بند الحاقی برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند (ب) ماده ۲۹ آمده است: دولت مکلف است در طول برنامه و در قالب بودجه های سنواتی نسبت به تأدیه بدهی حسابرسی شده خود (وفق بند «ه» ماده ( ۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی) به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اقدام کند. تمام وجوه پرداختی و کمک های دولت به صندوق های بازنشستگی، مازاد بر سهم کارفرمایی و سهم دولت و همچنین تمامی تضامین قانونی تأدیه نشده، به عنوان تأدیه بدهی دولت محسوب می شود.

صندوق بازنشستگی فولاد نیز در صورت طلب قانونی از دولت مشمول این حکم است. هرگونه کمک دولت در قالب بودجه سنواتی مازاد بر بدهی ها نیز به عنوان مطالبه دولت محسوب می شود. ایجاد هرگونه تعهد جدید برای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بدون تامین منابع درطول برنامه ممنوع است. دیون موضوع این بند باید بعد از کسر کمک های دولت در قوانین بودجه سنواتی به تأیید سازمان حسابرسی کل کشور رسیده باشد. داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد این بند گفت: در این حکم دولت پذیرفته است که بدهی های سنواتی دولت های قبلی را در قبال تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی در ۵ سال آینده به تدریج پرداخت کند از این رو با این حکم مخالفتی نداریم. وی افزود: تمام تلاش دولت این است که نهادهای مالی را سرپا نگه دارد و لازمه این کار آن است که دولت و نهادهای مالی در مسیر انضباط حرکت کنند تا این نهادها پایدار بمانند.

 نمایندگان سپس با بند الحاقی ماده ۲۹ بدین شرح مخالفت کردند: مؤسسه صندوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با کلیه اسناد، وظایف، اختیارات، تعهدات و دارایی ها از جمله اموال منقول و غیرمنقول سهام، امتیازات موجودی اوراق و سایر حقوق و مستخدمین خود به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل می شود. اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق کارکنان بازنشسته مستمری وظیفه بگیر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در اعتبارات سالانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش بینی و لحاظ می شود. نحوه تأمین منابع لازم برای تودیع تعهدات اعم از بدهی ها و کسری صندوق از محل اموال و حقوق مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تبصره - دولت و دستگاه های اجرایی ذیربط مکلفند تمامی تعهدات سالانه خود به تمامی صندوق های بازنشستگی را به صورت کامل در قوانین بودجه سنواتی منعکس کرده و پرداخت آن اجتناب ناپذیر است.

داود منظور در مخالفت با این بند الحاقی گفت: احساس می کنم برخی از ذی نفعان توانستند نظرات خود را در این پیشنهادات بگنجانند شما در قانون بودجه دو سال پیش تصویب کردید که صندوق بازنشستگی هما در سازمان بازنشستگی کشوری ادغام شود واکنون این صندوق ذیل صندوق بازنشستگی کشور است و ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمک زیان دریافت می کند. وی ادامه داد: اکنون دوستانی که در این صندوق امتیازات ویژه ای برای خودشان دیدند علاقه مند نیستند که تحت ضوابط تامین اجتماعی قرار گیرند و می گویند جایمان خوب است ما را ادغام نکنید و بگذارید ما همان ساختار و ویژه‌خواری خود را حفظ کنیم و دولت هم به ما یارانه دهد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: این عدالت و انصاف نیست، ما با این حکم مخالف هستیم چون کاملا رانتی بوده و عملا تغییر قانونی است که در مجلس تصویب شده به همین دلیل دولت با این بند مخالف است.

X