X

عملیاتی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان

شماره :
41553
شنبه 1402/10/16 ساعت 12:49

از پیشنهاد صفحه « عملیاتی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
 همسان سازی حقوق بازنشستگان 

عملیاتی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان

 

به گزارش اندیشه معاصر ،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه نباید اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به شرط و شروط کشاند، گفت: تلاش خواهیم کرد اجرای قانون افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را مصوب کرده و مالیات اضافی هم بر مردم و مصرف‌کننده تحمیل نکنیم.

کیومرث سرمدی‌واله اظهار کرد: دولت به جای تحمیل بار اضافی باید بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند و ارقام بودجه باید گویاتر و قرین به واقعیت‌ها و تخصیص‌ها باشد، سال‌هاست که در بودجه‌نویسی دچار خطا هستیم و تدبیر دولت در این رابطه ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد مشکلاتی داریم که از دولت انتظار تدبیر است؛ به عنوان مثال حوزه‌های مهمی در بودجه ۱۴۰۳ با این لایحه بدون حرکت می‌ماند و ما تنها می‌خواهیم وضع کشور را حفظ کنیم، البته مجلس کلیات را پذیرفت اما در بررسی لایحه نظرات خود را حتماً اعمال خواهد کرد.

سرمدی‌واله با اشاره به افزایش حقوق‌ها نیز خاطرنشان کرد: هیچ تناسبی بین افزایش ۱۸ درصدی حقوق و تورم رسمی مورد قبول مرکز آمار نمی‌بینم، تنگناهای دولت را هم قبول داریم اما بالاخره باید دغدغه معیشت حقوق بگیران را درک کنیم.

وی مطرح کرد: خلق پول و ناترازی‌های بانکی توسط عده‌ای که ظاهراً خیلی هم منافع ملی برایشان معنا ندارد، تورم کمرشکن را به مردم تحمیل کرده است.

نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت با اشاره به اینکه مجلس یازدهم ثابت کرده به منافع ملی فکر می‌کند و در وضع قوانین مصالح مردم را لحاظ کرده است، یادآور شد: البته کسانی که فریادها و مقاومت‌های نمایندگان مجلس یازدهم را انتخاباتی می‌دانند اگر مغرض نباشند ناآگاهند، رجوع به سخنرانی‌ها و تذکرات موجود در آرشیو مجلس از ابتدای مجلس یازدهم تاکنون دروغ‌پردازی‌های آنها را برملا می‌کند.

وی گفت: می‌دانند کلیت مجلس یازدهم و قوانین مترقی ملی مصوب این مجلس گره‌های زیادی را باز خواهد کرد و عملکرد مجلس در دو حوزه قانون‌گذاری و نظارت کم‌نظیر است.

به گزارش اندیشه معاصر، سرمدی‌واله اظهار کرد: این مجلس به کسی رانت نداد و امانت‌داری کرد، تعارض‌منافع و ویژه‌خواری نکرد و مردم اولویتش بود، ممکن است در بعضی حوزه‌ها عملکرد بهتر مورد انتظار بود، اما مجلس یازدهم انقلابی است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس همچنین در رابطه با حوزه انتخابیه خود گفت: تلاش‌های دولت مردمی در دو سال اخیر چشم‌انداز روشنی را در شهرستان اسدآباد ایجاد کرده و خوشبختانه اکثر پروژه‌های معطل مانده از دولت قبل به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: با افتتاح دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و مدرسه شهید سعیدی برای سال اول دانشجویان و دانش‌آموزان مشغول به تحصیل شده‌اند و همچنین گردنه اسدآباد از لیست ۱۰ محور حادثه‌ساز کشور خارج شد، به علاوه استخر شهید سلیمانی مدتی است مورد استفاده جوانان قرار گرفته و ده‌ها مورد خبر خوب که متأسفانه کمتر در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود و البته پروژه‌های دیگر مانند دانشکده پرستاری و کنارگذر و چندین پروژه دیگر که به‌زودی مردم طعم خدمات شیرین دولت و تلاش‌ها و پیگیری‌های آن را خواهند چشید.

عملیاتی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: باید از بازنشستگان رفع نگرانی شده و همسان‌سازی عملیاتی شود.

محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس، گفت: دولت یک هفته فرصت دارد تا لایحه بودجه را اصلاح و مجدداً به مجلس ارسال کند. دولت در تجدیدنظر در لایحه بودجه باید هم روی منابع درآمدی و هم مصارف تأمل بیشتری کند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در بحث انرژی هم باید دولت یک ماده یا عبارت شفافی را در لایحه بودجه سال آینده برای رفع مشکل ناترازی انرژی کشور بیاورد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، تصریح کرد: ما معتقدیم که کشور بیش از این ظرفیت افزایش مالیات را ندارد و دولت باید منابع درآمدی دیگری را برای تأمین بودجه در نظر بگیرد. دولت اگر به سایر منابع کشور توجه بیشتری کند، می‌تواند در لایحه اصلاحی بودجه سال آینده منابع درآمدی جدیدی را بیاورد.

زاهدی توضیح داد: دولت منابع درآمدی متعددی دارد و درست است که درآمدهای اصلی دولت از محل اخذ مالیات و فروش نفت است، اما فروش و واگذاری برخی از اموال دولتی به ویژه اموالی که از حیز انتفاع برای دولت خارج شده به بخش خصوصی از جمله منابع درآمدی مهمی است که دولت باید به آن توجه کند.

وی افزود: همچنین دولت می‌تواند از درآمد ناشی از محل گمرکات و عوارض‌های مختلفی که می‌گیرد و خدماتی که برخی دستگاه‌های دولتی می‌دهند و پول آن به خزانه می‌رود، استفاده کند.

زاهدی متذکر شد: مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه تصویب کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باید طی سه سال انجام شود و در سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه که سال ۱۴۰۳ است ۴۰ درصد، در سال دوم ۳۰ درصد و در سال سوم ۳۰ درصد همسان‌سازی محقق شود که دولت باید منابع این کار را در نظر بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار پذیرش منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آتی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه شد.

محمدباقر قالیباف در جلسه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور خطاب به سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: انتظار داریم در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت شفاف توضیح دهید، هم اکنون به صورت کتبی به شورای نگهبان نامه زدید که در برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی بازنشستگان مشمول بار مالی بوده و این مشکل ایجاد می‌کند باید روشن باشد که آیا دولت این موضوع را می‌پذیرد و اجرایی می‌کند؟

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر جهت‌گیری احکام بودجه باید به سمت برنامه باشد. بحث ناترازی انرژی یکی از موضوعات مهم است که آن طور که باید در این زمینه جهت‌گیری نشده است.

در نهایت داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به تذکر رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده به صورت کتبی ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده را می‌پذیرم.بودجه‌ای که همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در آن دیده نشده باشد از در مجلس بیرون نمی‌رود.

بنا بر اعلام جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلسدولت و مجلس بر سر عملیاتی سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان به تفاهم رسیدند.

بنا به گفته او، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، محل تامین اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین نیز مشخص شده و بنا شد تا از محل اعتبارات مربوط به بخش‌های حمایتی، منابع مالی همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرده؛ همچنین بنا شد تا در بخش دیگری از منابع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از محل اعتبارات تخصیص‌یافته برای خرید دارو به صورت ریالی استفاده شود.

کوچکی نژاد متذکر شده؛ در این حوزه که دارو‌ها از خارج و از محل منابع ارزی تامین می‌شود، منابع تخصیص یافته ریالی آن برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان استفاده خواهد شد.

به گفته او، طبق تفاهم مجلس و دولت تا پایان ۵ سال اجرای برنامه هفتم توسعه حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان خواهد رسید.

X