X

بلاتکلیفی بازنشستگان از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

شماره :
44475
یکشنبه 1403/06/11 ساعت 10:34

از پیشنهاد صفحه «بلاتکلیفی بازنشستگان از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
واریز افزایش حقوق بازنشستگان

بلاتکلیفی بازنشستگان از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی چه خبر، جزئیات جدید از واریز افزایش حقوق بازنشستگان و بلاتکلیفی از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، عنوان مطالبی است که در چه خبر به آن می پردازیم و در ادامه یادآور می شویم که واریزمتناسب سازی حقوق بازنشستگان آغاز شد. مبلغی ما به التفاوت فروردین تا مرداد به این دسته از بازنشستگان واریز شد. این قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان ادامه خواهد داشت.

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی سال ۱۴۰۳

معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه گفت : بر این اساس، حق اولاد و عائله‌مندی بازنشستگان کشوری خویش‌فرما از بهمن ۱۴۰۱ تاکنون محاسبه شده و امروز به حساب ایشان واریز شد.

به گفته وی، مقادیر یادشده بر اساس اطلاعات موجود از این افراد در صندوق محاسبه شده است.

امیرآبادی‌زاده خاطرنشان کرد: بازنشستگان کشوری که به‌صورت خویش‌فرمایی بازنشسته شده و اطلاعات خود را در صندوق بازنشستگی کشوری تکمیل نکرده‌اند، می توانند با مراجعه به مدیریت‌های استانی سراسر کشور، نسبت به تکمیل اطلاعات پرونده بازنشستگی خود اقدام کنند تا پس از ارسال اطلاعات مربوط به حق عائله‌مندی و اولاد از دفاتر مدیریت استانی به اداره کل امور مالی در ستاد و ثبت در سامانه، با احراز شرایط، معوقات سنوات قبل ایشان (از بهمن ۱۴۰۱ تاکنون) کارسازی و به ایشان پرداخت شود.

جزئیات جدید از واریز افزایش حقوق بازنشستگان

مجموعه آنچه گفتم سبب شد که مستمریِ بازنشستگان نیاز به متناسب‌سازی داشته باشد، اما لایحه متناسب‌سازیِ بازنشستگان تامین اجتماعی، از آنجا که با لایحه همسان‌سازیِ حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری شبیه‌سازی شده، دارای اشکالاتی است.

سلطانی‌کیا توضیح داد: مطابق ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی، حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در زمان بازنشستگی معدل‌گیری می‌شود. یعنی حقوق ۲۴ ماه بیمه‌پردازی آخر خدمت تقسیم بر ۲۴ می‌شود که به این، حقوق معدل‌گیری شده می‌گویند. تا این مرحله با صندوق کشوری اشتراک داریم. طبق مصوبه متناسب‌سازی، مستمریِ بیمه‌پردازان این صندوق به ۹۰ درصد حقوق شاغل همترازش ارتقا پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: تصویب فرمول ۹۰ درصدی بازنشستگان صندوق کشوری برای بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی اشتباه است؛ چراکه حقوق بازنشستگان صندوق کشوری فقط در یک مرحله به میزان ۹۰درصد شاغل همتراز تعیین می‌شود، که معادل ۹۰ درصد همان حقوق سال آخر اشتغال خود شخص بازنشسته است.

با برگزاری آیین بدرقه نخستین گروه اعزامی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی به مشهد مقدس در ایستگاه راه‌آهن تهران، اجرای طرح “کرامت رضوی” سازمان تأمین‌اجتماعی ـ اعزام رایگان بازنشستگان به سفر زیارتی مشهد مقدس – در سال جاری؛ با حضور میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان؛ محمد اسدی رئیس هیئت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته کشور، علی اصغر بیات نماینده بازنشستگان در هیئت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های وابسته، اعضای هیئت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر و جمعی از معاونان و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شد.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان در این مراسم گفت: سفرهای زیارتی بازنشستگان و اعزام این زائران به مشهد الرضا (ع) کار بسیار خوبی است که سازمان تأمین‌اجتماعی طی سال‌های گذشته آغاز کرده که البته مدتی به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا متوقف شده بود اما بحمدالله از سال ۱۴۰۱ در قالب طرح کرامت رضوی مجدداً آغاز شد.

سلطانی کیا بیان کرد: راه‌حل این است که برای بازنشستگان تأمین اجتماعی، عبارتِ «۹۰درصد» از سطرآخر مصوبه حذف و کلمه «برابر» جایگزین آن شود.

بلاتکلیفی بازنشستگان از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

چندی پیش افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران برای سال۱۴۰۳ تصویب شد.بطوریکه در سال جدید هم برخی از صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی کشوری آن را در حقوق فروردین لحاظ کردند و احکام هم بر همین اساس صادر شد اما براساس قانون، میزان افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سطح حداقل و سایر سطوح، پس از تصویب و ابلاغ هیات‌وزیران اجرا می‌شود.

با این حال و در شرایطی که هنوز وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مشخص نیست، ماه گذشته میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی به پرداخت حقوق فروردین ماه بازنشستگان از ۲۰ فروردین اشاره و اعلام کردکه ، افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در حقوق اردیبهشت آنان اعمال و مابه‌التفاوت فروردین نیز خردادماه پرداخت خواهد شد.

این خبر مدیرعامل تامین اجتماعی در حالی رسانه ای شد که یک مقام مسئول در کانون عالی بازنشستگان از مذاکرات با مسئولان تأمین اجتماعی در خصوص ضرورت افزایش منطقی حقوق آنها خبر داده.

نصرالله دریابیگی در این باره گفت: در جلساتی که با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و معاونین داشته‌ایم سه پیشنهاد مهم را درباره افزایش حقوق کارگران بازنشسته تحت پوشش کانون عالی بازنشستگان طرح کرده‌ایم؛ اول این که افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تورم ۴۳. ۶ درصدی موجود را پوشش دهد دوم آن که دراجرای ماده ۴۱ قانون کار۳۵ درصد افزایش سطوح مزدی را لحاظ نمایند و افزایش مزایا هماهنگ با دریافتی کارگران و کارکنان دولت باشد.

نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با اشاره به این موضوع که مذاکرات مزدی این کانون همچنان ادامه دارد، مبنای افزایش حقوق سالانه بازنشستگان را مصوبه شورای عالی کارعنوان کرده و بیان کرد: ماده ۴۱ قانون کارجمهوری اسلامی ایران و ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تکلیف این مهم را روشن کرده است.

نصرالله دریابیگی خاطرنشان کرد: مطالبات کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی مطالبات برحق حداقل ۵ میلیون نفربازنشسته تأمین اجتماعی وخانواده‌های آنان افزایش حداقل ۳۵ درصدی حقوق این قشرشریف ونجیب است و اگرهیأت مدیره تأمین اجتماعی؛ هیأت امناء ومدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصمیم دیگری درخصوص میزان افزایش حقوق بازنشستگان بگیرند؛ بازنشستگان را درشرایط بسیار وخیمی قرار خواهند داد.

این مقام مسئول در کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با تبیین نقش وجایگاه بازنشستگان امروز دراعتلای صنعت کشور طی سال‌های گذشته یادآورشد: آنانی که درطول ۴۵ سال گذشته برای پیروزی انقلاب وسربلندی کشورمان در۸ سال دفاع مقدس وسال‌های حساس سازندگی از جان ومال خود گذشتند امروز شایسته نیست که شاهد بی‌تفاوتی برخی مسئولان ومدیران باشند و با مشکلات معیشتی دست وپنجه نرم کنند.

دریابیگی با اشاره به این که ۶۰ تا ۷۰ درصد کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی دریافتی ماهانه‌اشان کمتراز۱۰ میلیون تومان است؛ تصریح کرد: دریافتی بازنشستگان عضو کانون‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی فقط کفاف هزینه‌های ۱۵ روز را می‌دهد و این درحالی است که اختلاف فاحشی با پرداختی سایربازنشستگان دارند.

وی با تأکید براین مطلب که ذخایر صندوق تأمین اجتماعی حاصل تلاش میلیون‌ها کارگرزحمتکش ایرانی است، گفت: مسئولان سازمان تأمین اجتماعی در برابر صاحبان صندوق تأمین اجتماعی یعنی کارگران وبازنشستگان مسئول هستند و نباید بابت تعهدات مالی خویش دربرابرکارگران بازنشسته آدرس غلط بدهند و به انحاء مختلف ازانجام رسالت خویش طفره بروند. وی بار دیگربر افزایش منطقی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق تورم اعلامی مراجع مسئول را تاکید کرد.

باید بپذیریم که بازنشستگان از سردرگمی و وعده های امروز و فردا خسته شده اند و باید بساط آسایششان فراهم شود.

X